Tågvärdar

Upprörda känslor efter besked om att tågvärdarna ska tas bort från pendeltågen

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Inom loppet av två år ska tågvärdarna på pendeltågen ersättas av kameror. Tågvärdarna har flera uppgifter, att hjälpa resenärer att komma ombord på tåget, att ge klartecken till föraren att dörrarna kan stängas och att ge service och information i vagnarna. Nu hoppas MTR att ett omfattande system av kameror ska kunna ersätta tågvärdarna.

Marta Aguirre, Seko Pendelklubbens vice ordförande, menar att hela upplägget är feltänkt. En konsekvens blir sämre säkerhet för både resenärer och anställda och en sämre service.

– En förare måste vara koncentrerad på många saker. Nu tillkommer uppgiften att kontrollera perronger, påstigningar och vagnarna från monitorer i förarhytten.

Marta Aguirre

Dessutom anser Marta Aguirre (bilden) att det är naivt att tro att kameror och högtalarsystem kan ersätta kundvärdarnas personliga närvaro.

– Ibland stannar tåget på grund av kontaktledningsbrott och ibland är det stök i vagnarna. Att då ha personer på plats som kan förklara och lugna är något helt annat än att enbart skicka ut meddelanden genom högtalarsystemet.

Tågvärdar kan också avhysa aggressiva personer, men man bör vara två när man gör det. MTR:s svar på det problemet är att tågvärdarna ska ersättas av mobila bilburna enheter som kan ta sig till olika pendeltågsstationer för att ge stöd.

– Det är ett orealistiskt förslag. Inte sällan är det långt mellan pendeltågsstationerna och stödet behöver ofta komma ganska snabbt. Att mobila enheter skulle kunna ersätta tågvärdarna är naivt. Pendeltågstrafiken måste också ta hänsyn till andra trafikslag. Inte sällan blir vi stående på grund av att andra tåg har företräde. Då behövs personal som kan informera och lugna. Att ta bort tågvärdarna skulle öka belastningen på förarna och göra dem mer utsatta.

Läs mer:
Förare protesterar mot beslutet att ta bort tågvärdarna – vill inte vara körlärare

Inte särskilt förvånande är upprördheten bland dagens 350 tågvärdar stor. Visserligen är löftet att ingen ska sägas upp, utan att neddragningen ska ske genom naturliga avgångar och genom omplaceringar till andra delar av MTR:s verksamheter, däribland Mälardalstrafiken som MTR nu kommer att ta över, men oron är ändå stor och upplägget är en signal om att tågvärdarnas arbete inte värdesätts.

– Många är jätteledsna och flera tycker att det känns tufft att gå till jobbet när hela verksamheten ifrågasätts. Åtminstone två har blivit långtidssjukskrivna, andra har börjat leta efter nya jobb och ytterligare andra är uppgivna. Sedan finns också många som inte ger upp och som kämpar för att rädda tågvärdarna.

Ett annat problem med MTR:s förslag att ersätta tågvärdarna med kameraövervakning är att alla pendeltågen måste byggas om. Mängder med kameror måste monteras och ibland kommer det också kräva annan ombyggnad av tågen. Redan i dag finns vissa kameror, men bildöverföringen till förarhytten är ofta dålig, vilket betyder att hela systemet behöver förbättras.

– Och allt detta innebär stora och dyra investeringar. Det hade varit mer meningsfullt att använda de pengarna till tågvärdarna i stället.

Läs mer:
Krönika: Stefan Pagliarini: Dagen när solen försvann

Sekos pendelklubb driver i dag ett opinionsarbete för att stoppa förslaget. Sedan tidigare har klubben fått skadeståndsersättningar från MTR efter att ha vunnit andra tvister, en del av de pengarna används nu till annonskampanjer om konsekvenserna av att ta bort tågvärdarna.

– Sedan har vi delat ut flygblad och haft massor med medlemsmöten om läget. Under pandemin har vi kört digitala möten. Det har sina nackdelar, men en fördel är att vi nått väldigt många. Många har deltagit och vi räknade nyligen ut att vi hittills organiserat 17 digitala möten där hotet om att ta bort tågvärdarna varit åtminstone en av frågorna. Sedan tror jag det är viktigt att också informera och mobilisera resenärerna. För dem innebär förslaget en stor försämring.

Marta Aguirre är också ersättare för Vänsterpartiet i regionens trafiknämnd. Även där har hon fått information om förslaget att ta bort tågvärdarna.

– Fyra dagar innan det senaste nämndmötet skulle hållas kom detta ut som ett tilläggsförslag. Beslutet skulle pressas fram väldigt snabbt, trots att förhandlingarna om att ta bort tågvärdarna hade pågått under lång tid. Det är uppenbart att det borgerliga styret i regionen inte vill ha någon debatt om frågan. Det ser förändringen som en formsak och tycker att allt redan är klappat och klart.

Andra läser

MTR Mälartåg
Nyheter

MTR Mälartåg tar över Mälardalstrafiken

I december 2020 vann MTR Mälartåg uppdraget att köra Mälartågstrafik och ansvara för fordons- och depåunderhåll. SJ och Arriva som bägge deltog i upphandlingen överklagade beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm. För att resenärer inte ska bli drabbade av den juridiska processen som pågår har Mälardalstrafik genomfört en direktupphandling med MTR Nordic för nuvarande tåglinjer. Det nya avtalet gäller under två år, men med en möjlighet att förlänga avtalet under ytterligare två år.

Hamnarbetarna inom HKCTU håller ett strejkmöte i april 2013
Utrikes

Den fackliga rörelsen i Hongkong tvingas att upphöra med sin verksamhet

Den dominerande fackliga organisationen i Hongkong, HKCTU, lägger ner sin kamp. Det formella beslutet om att avveckla organisationen togs den 3 oktober. Orsaken är den snabbt eskalerande repressionen riktad mot organisationen. Det är emellertid inte bara HKCTU som slutat med sina aktiviteter, utan även flera andra folkrörelser. Det har blivit alltför farligt att vara aktiv i det civila samhället i Hongkong.