Bakgrunden till Rainer Anderssons uttalande är att en utredning genomförd av konsultföretaget WSP nu föreslår att avvecklingen av tågvärdarna ska fortsätta. Utredningen ska presenteras i trafiknämnden den 22 mars. Men redan nu står det klart att trafikregionrådet Anton Fendert (MP) säger ja till en fortsatt avveckling av tågvärdarna. Han menar att säkerheten och tillgängligheten på tågen kan garanteras ändå. Även Socialdemokraterna säger ja till att avveckla tågvärdarna.
Starkt kritisk till beslutet är Lina El Yafi som representerar Vänsterpartiet i nämnden. Hon menar att den utredning som har genomförts är alltför snäv och att lokförarnas och tågvärdarnas perspektiv saknas.
– Utredarna har bara lyssnat på MTR och inte pratat med fackliga företrädare och anställda.
Rainer Andersson tillägger att avvecklingen av tågvärdarna nu drar i gång i full skala.
– Och för att tillfälligt ersätta alla dem som försvinner under avvecklingen kommer MTR nu att visstidsanställa 30 nya tågvärdar som bara kommer att få jobba under en begränsad period fram till dess att tågvärdarna definitivt tas bort.
Jens Sjöström (S) avfärdar kritiken.
– Utredningen har landat i att det går att garantera säkerheten och tillgängligheten med andra medel än tågvärdar och bemött de farhågor vi hade med anledning av det bristande underlag vi tidigare haft tillgång till från Moderaternas beslut i juni 2021.
Jens Sjöström öppnar samtidigt för att justera beslutet om nya saker framkommer.
– Vi behöver kontinuerligt se över hur arbetet genomförs, och vi behöver se över hur vi kan förstärka den synliga personalen på pendeltågen.
Text: Mats Wingborg
Foto: Mats Wingborg, pressbild
Fakta. Företagen som gjorde utredningen
WSP Sverige fick i uppdrag av Trafikförvaltningen att handla upp en utredare. WSP är ett analys- och teknikkonsultbolag med huvudkontor i Stockholm. WSP Sverige ingår i den globala koncernen WSP Group, ett kanadensiskt konsultföretag.
Magnit Global Sweden utförde utredningen. Magnit är ett konsultbolag med kontor på Regeringsgatan i Stockholm. Det ingår i sin tur i en koncern med fem bolag. Koncern-moderbolaget ägs till stora delar av EQT, ett svenskt globalt inriktat riskkapitalbolag.
Läs mer:
Politikerna pressades om tågvärdar och arbetsvillkor – men M och L ställde inte upp
Haveriet med tågvärdarna hade kunnat undvikas