Bevakningsbranschen: ”Det finns dom som varit i uppdraget längre än mig och fått byta arbetsgivare mer än 10 gånger…”

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Mitt namn är Carolina Nolasco och jag har 13 år i bevakningsbranschen bakom mig. Sedan 2010 har jag jobbat inom SL-uppdraget med ordningshållning i kollektivtrafiken.
Jag är också fackligt förtroendevald och verkar idag som skyddsombud på ett av de två bolagen som har SL som kund. Arbetsmiljö i alla dess former står mig varmt om hjärtat.

Likt busschaufförer, färdtjänstchaufförer och sopgubbar så utsätts även ordningsvakter som jag och mina kollegor för offentliga upphandlingar. 

Det jag vill börja med att lyfta fram är en annan mer undanskymd kostnad som drabbar de som arbetar i offentligt upphandlade uppdrag idag. För tittar man under ytan så ser vi faktiska konsekvenser på att när uppdrag övergår i privat regi så förändras en hel del.

Antalet anställda minskas i regel alltid samtidigt som man blir av med sina förmåner som man tidigare förhandlat till sig.
Samtidigt som uppdraget överlåts till den privata aktören så skall denne också starta rekryteringen av ny personal. En tidigare trygg anställning har i ett svep med pennan från politiker och tjänstemän skapat en stor osäkerhet och otrygghet för en helt vanlig och hårt arbetande individ.

Beroende på uppdragets längd så ska man som skötsam anställd riskera att behöva söka om sitt eget jobb med jämna mellanrum. Flera år av obruten anställning hos ett och samma företag har ingen betydelse. Du får snällt acceptera att bli provanställd i 6 nya månader hos den nya entreprenör som vunnit uppdraget.

Jag älskar att jobba i kollektivtrafiken! Det är nu mitt tredje företag jag är inne på trots att jag hela tiden jobbat för samma uppdragsgivare.

Men det finns dom som varit i uppdraget längre än mig och fått byta arbetsgivare mer än 10 gånger… ska det vara så? Är detta sunt?

Under årens lopp har flera nedskärningar uppstått efter varje upphandling och vi har blivit färre, men trots att brottsligheten i kollektivtrafiken ökat ska vi utföra samma om inte mer mängd arbete varje dag.

När ”lägsta-bud-principen” råder så medför det att företag ofta bjuder under varandra för att vinna prestigefyllda kontrakt. Som exempel så har entreprenör A som nu har kontrakt för SL, lagt sig 6 miljoner under sin stora konkurrent – entreprenör B.
Det är mycket pengar. Det medför konsekvenser för den synliga arbetsmiljön på företaget.
Hela kedjan blir påverkad.

Företaget A måste prioritera bland sina utgifter, vilket leder till försämrad arbetsmiljö för de som arbetar hos dem, eller de som väljer att gå över till dem för att få ha kvar sitt gamla jobb.

Återigen drabbas vi ordningsvakter av prispressen och lägsta-bud-principen till följd av ett offentligt upphandlat uppdrag.

Helt vanliga arbetande människor som natt och dag sliter hårt i kollektivtrafiken för att ge service och trygghet till er som reser med den.

Vi vill att ni beslutsfattare tillser en översyn och en förändring i upphandlingsförfarandet och regelverket, så att offentliga uppdrag och de anbud som kommer in kan tillåtas få satsa på kvalité före lägsta pris!

Anbud med kvalité tillåter bra satsningar på arbetsmiljön för de anställda som skall bemanna det offentliga uppdragen.

Carolina Nolasco,
skyddsombud på Transports fackklubb på CSG

Andra läser

Stor efterfrågan på arbetskraft i energibranschen – särskilt i Stockholm

– Det är en stor efterfrågan på arbetskraft i hela landet. Men Stockholmsregionen sticker ut särskilt mycket. Här är trycket enormt och många företag skriker efter arbetskraft, säger Robert Lönnqvist, ordförande i Seko Vattenfall klubb Mellan och ordförande i branschorganisationen Seko Energi.