Debatt: Har Postnord lyssnat?

Snart avgörs framtiden för Stockholms cirka 120 körkortslösa brevbärare som ledningen vill säga upp på grund av kompetensbrist.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Seko, ST och Saco har efter strandade förhandlingar gemensamt skickat en skrivelse till regionledningen där vi skarpt ifrågasätter kravet på körkort i Stockholm eftersom ledningen inte har kunnat motivera detta när så mycket post av praktiska skäl fortfarande delas ut med cykel i storstadsregionen.

Många Stockholmsbrevbärare med körkort har aldrig satt sig i en bil på jobbet och i många områden, som inte bara ligger i innerstaden, är det cykelbrevbäring som gäller även för dem som har körkort. Detta helt enkelt för att det är det smidigaste sättet att leverera på.

Körkortskravet för nyanställda har funnits i över 20 år i företaget men vi som anställdes innan detta krav infördes har glatt cyklat på i decennier och gör det fortfarande eftersom det fungerar bra.

Jag tycker att det mest stötande med att alla brevbärare utan körkort ska få sparken är att de flesta av oss är över 55 år gamla och har jobbat hela livet som brevbärare. Nästan alla i den här gruppen är Seko-medlemmar. Att vi då ersätts av yngre, nyanställda personer på ingångslön som fortsätter cykla dagligen i jobbet, men med körkort i plånboken, är en ren skymf.

En kollega till mig på Årsta brevbärarkontor, 60 år gammal, uttryckte det som att det blir som en stor, svart plump i livet att få avsked efter ett helt yrkesliv som brevbärare trots att cykelutdelningen kommer att fortsätta i Stockholm.

Hoppas Postnord lyssnar på detta!

Postnord har tidigare velat lyssna. Det vet jag.

För några år sedan, som svar på alla klagomål på brev som aldrig kom fram, fakturor som kom försent, läkares kallelser som inte kom fram och en hel del negativa skriverier i media som skadade varumärket anordnade Postnord en turné runt om i Sverige som hette ”PostNord Lyssnar”.

I denna turné var VD, flertalet chefer och mycket personal från kundtjänst ute på gator och torg och visade upp sig för svenska folket. De såg det tydligen som nödvändigt med en urskuldande lyssnarturné.

Postnords ledning är känsliga för kritik i media, och de måste naturligtvis ta kundklagomål på allvar.

Därav kampanjen ”PostNord lyssnar”. Men de tycks inte vara lika känsliga för vad den egna personalen signalerar och hur de egentligen mår på jobbet, och där finns det en hel del förbättringspotential, som det heter på företagsspråket.

Hur det går för de 120 äldre körkortslösa brevbärarna är säkert redan avgjort när den här tidningen gått i tryck.

Jag hoppas att Postnord lyssnat!

Text: Charlotte Rinaldo
Foto: PostNord

Andra läser

Stor efterfrågan på arbetskraft i energibranschen – särskilt i Stockholm

– Det är en stor efterfrågan på arbetskraft i hela landet. Men Stockholmsregionen sticker ut särskilt mycket. Här är trycket enormt och många företag skriker efter arbetskraft, säger Robert Lönnqvist, ordförande i Seko Vattenfall klubb Mellan och ordförande i branschorganisationen Seko Energi.