Michaela Haga (C): Det blir ett stort skifte av sjötrafiken

– Vi befinner oss mitt i ett spännande skifte av sjötrafiken i regionen. Vi ska bli bättre på att nyttja vattenvägarna för allmänna kommunikationer och vi ska ställa om till en miljövänlig och klimatsmart fartygstrafik, det säger Michaela Haga (C), ordförande i Region Stockholms sjötrafikberedning.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Den första delen av Region Stockholms sjötrafikutredning presenterades tidigare i år. I den analyseras de framtida trafikbehoven. I början av nästa år kommer den andra delen av utredningen. Där är utgångspunkten vilken typ av fartyg som behövs för att klara trafiken, men också vilka drivmedel som ska användas.

– På grundval av båda utredningarna kommer vi sedan att fatta beslut.

Flera av satsningarna är emellertid redan beslutade.

– Pendelsbåtslinjerna mellan Vaxholm och Stockholm och mellan Ålstäket på Värmdö och Stockholm blir permanentade. Sedan sker förberedelser för nya pendelsbåtslinjer mellan Sundbyberg och Gamla stan, mellan Norra Ulvsunda och Hägersten, samt mellan Ropsten och Täby.

Regionen äger 25 av de omkring 60–70 fartyg som används, med variation beroende på om det är hög- eller lågsäsong. Michaela Haga ser en fördel med att regionen även framöver äger en del av fartygen.

– Vi har cirka 10–15 fartyg som inom kort når sin tekniska livslängd. Utredningen kommer att ge oss en bättre bild av om dessa går att förlänga ytterligare eller helt bytas ut.

Däremot, säger Michaela Haga, finns inga planer på att ta över drift i egen regi. Hon menar att förvaltningen byggt upp en kompetens för att beställa trafik och idag är mer rustad för det.

– Sedan är det viktigt att utforma bra avtal som skapar en fungerande kollektivtrafik, bra villkor för de anställda och som främjar miljön.

Idag finns flera företag som ansvarar för driften av båttrafiken, men den största aktören är det franska företaget Transdev.

En av de frågor som Michaela Haga brinner särskilt mycket för är att använda vattenvägarna för att skapa en mer miljövänlig kollektivtrafik.

– Vi har tagit stora steg i miljö- och klimatarbetet och kommer att fortsätta göra det. Det handlar bland annat om att ställa hårda miljökrav, byta ut till nya miljöklassade motorer och använda sig av en energieffektiv körning. Idag finns ett eldrivet fartyg som är trafikoperatörägt, samt hybridlösningar. Snart inleds testet med ett elektriskt bärplansfartyg som med en toppfart på 30 knop blir en snabb passagerarbåt. Successivt kommer vi sedan att modernisera och byta ut flottan. Målet är att trafiken helt och hållet ska drivas med förnybara drivmedel från och med 2030, säger Michaela Haga.

Text: Mats Wingborg
Foto: Konceptbild

Andra läser

Debatt

Upphandlad trafik är en återvändsgränd

Frågan om egen regi i kollektivtrafiken är för viktig för att slarvas bort. Nu krävs krafttag för att få till den kursändring som den genomprivatiserade trafiken i Region Stockholm behöver, menar Vänsterpartiet.