Upplägget består av en lång rad inlägg från de församlade, vittnesmål om förhållandena på pendeltågen, på stationerna, i depåerna och verkstäderna. En central fråga är den nu pausade avvecklingen av tågvärdarna. Men detta är långt ifrån det enda ämne som lyfts. Många pratar om stress, orimliga scheman och bristande säkerhet. Längst fram i salen sitter en panel med regionpolitiker. De får länge sitta tysta och lyssna. Först efter en timma och 45 minuter får de kommentera vad de har hört.
Panelen består av företrädare för S, V, MP, KD och SD. M och L har tackat nej till att medverka. Först ut är oppositionsregionrådet Msciwoj Swigon (SD) och ledamoten i trafiknämnden Samuel Stephan (SD). Den förstnämnda konstaterar att mötet gett en bra bild av arbetsvillkoren. Han hävdar vidare att det hittills har saknats ordentliga underlag när gäller tågvärdarna. Swigon tillägger: ”min förhoppning är att vi kommer att kunna behålla tågvärdarna”. Samuel Stephan (SD) instämmer.
Nästa person att yttra sig är Linda Nygren (S), politisk sekreterare för S i regionen. I skarpa ordalag kritiserade hon den tidigare högermajoriteten i regionen för att ha skickat ut handlingar i ärendet om tågvärdarna extremt sent. Det var också skälet till att S då röstade för en återremiss av ärendet. Hon säger också att frågan om att pausa avvecklingen av tågvärdarna var en av de viktigaste frågorna för det nya röd-gröna styret som tog makten efter valet. Hon öppnar också för att regionen ska kunna driva kollektivtrafik i egen regi.
Därefter talar två företrädare för V, Lina El Yafi, ledamot i trafiknämnden och regionrådet Anna Sehlin. Båda betonar att V som ensamt parti konsekvent sagt nej till att avveckla tågvärdarna och att partiet förordar att regionen driver kollektivtrafik i egen regi. Båda understryker att de vittnesmål som kommit fram under mötet visar att MTR är olämpliga som arbetsgivare. Anna Sehlin förklarar att V är tveksamma till upphandling som modell för att få fram utförare av kollektivtrafiken.
Näst på tur är Maria Antonsson, MP, ordförande för partiet i Stockholm och bland annat ordförande i avfallsnämnden. Hon understryker att dagens vittnesmål visar att MTR inte skött sig. Även hon förordar att kollektivtrafiken bör kunna tas över i egen regi.
Sist ut på banan är Kalle Henriksson, ledamot i trafiknämnden för KD. Han undviker att berätta om hur KD röstat i frågan om kundvärdarna, men tycker att de berättelser som kommit fram under mötet gett ny och viktig information.
Rainer Andersson, vice ordförande i pendelklubben, avslutar mötet. Efteråt konstaterar han att han är mycket nöjd:
– Det blev som vi hade tänkt. Kärnan var vittnesmålen. Väldigt bra att även städpersonal och anställda i verkstäderna yttrade sig. Det gav en bra samlad bild. Budskapet från de som pratade var också entydigt: Vi värnar säkerheten. Därför motsätter vi oss försämringar. Det är mycket som håller på att raseras för tillfället.
Text & foto: Mats Wingborg
Läs mer:
Haveriet med tågvärdarna hade kunnat undvikas
Utredningen och politiska majoriteten: “Tågvärdarna ska bort”
När Camilla tog till orda blev det dödstyst i salen