Protesterna i Chile startade i tunnelbanan

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Under hösten har stora demonstrationer genomförts i Chile. Protesterna startade i huvudstaden Santiago efter ett beslut om höjda avgifter i tunnelbanan.

Sebastián Piñera, Chiles president

Den högerinriktade presidenten och miljardären Sebastián Piñera anklagade demonstranterna för att vandalisera och beordrade militärer att hålla ordning på gatorna. Men protesterna växte och spred sig snabbt till andra delar av Chile. I allt högre grad har missnöjet kommit att handla om fler saker än bara avgifterna inom kollektivtrafiken. Människor accepterar inte längre de snabbt stigande ekonomiska klyftorna mellan olika befolkningsgrupper. Den 19 oktober utlyste presidenten undantagstillstånd – det första undantagstillståndet i landet sedan demokratin återinfördes 1990.

Trots att protesterna spridit sig är det intressant att de utlöstes just av att högre avgifter infördes i kollektivtrafiken. Flera av de första aktionerna ägde också rum i Santiagos tunnelbana, vilket lett till att tunnelbanesystemet periodvis stått stilla. Varför startade då protesterna just där? Santiago har idag Latinamerikas största tunnelbanesystem och det är känt för att vara modernt. I mångt och mycket har systemet blivit en symbol för Chiles ekonomiska utveckling. Tunnelbanesystemet symboliserar dock även något annat: Det byggdes upp under Pinochets tid vid makten. De två första linjerna öppnade 1975 och 1978. Därmed har tunnelbanesystemet också blivit en symbol för den nyliberala politik som bedrivits i landet de senaste 30 åren och som skapat gynnsamma villkor för utländska investerare på bekostnad av människors sociala skyddsnät.

Text: Mats Wingborg
Foto: Tchaqui/CC och Wikipedia

Andra läser

MTR Mälartåg
Nyheter

MTR Mälartåg tar över Mälardalstrafiken

I december 2020 vann MTR Mälartåg uppdraget att köra Mälartågstrafik och ansvara för fordons- och depåunderhåll. SJ och Arriva som bägge deltog i upphandlingen överklagade beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm. För att resenärer inte ska bli drabbade av den juridiska processen som pågår har Mälardalstrafik genomfört en direktupphandling med MTR Nordic för nuvarande tåglinjer. Det nya avtalet gäller under två år, men med en möjlighet att förlänga avtalet under ytterligare två år.

Hamnarbetarna inom HKCTU håller ett strejkmöte i april 2013
Utrikes

Den fackliga rörelsen i Hongkong tvingas att upphöra med sin verksamhet

Den dominerande fackliga organisationen i Hongkong, HKCTU, lägger ner sin kamp. Det formella beslutet om att avveckla organisationen togs den 3 oktober. Orsaken är den snabbt eskalerande repressionen riktad mot organisationen. Det är emellertid inte bara HKCTU som slutat med sina aktiviteter, utan även flera andra folkrörelser. Det har blivit alltför farligt att vara aktiv i det civila samhället i Hongkong.