Konflikten med bilföretaget Tesla har pågått i mer än ett år och är därmed en av de längsta fackliga konflikterna i svensk historia. Tesla vägrar att teckna kollektivavtal. Den hållningen innefattar även Teslas dotterföretaget TM Sweden, som driver bilverkstäder i Sverige. I mitten av oktober 2023 varslade IF Metall om strejk vid sju Teslaverkstäder med sammanlagt 120 anställda. Den 27 oktober bröt konflikten ut.
I november 2023 utfärdade Seko, som ett av många fackförbund, en blockad mot utdelning, utlämning och avhämtning av brev, paket, försändelser och pall som görs av Postnord och Citymail till Teslas samtliga verkstäder.
Teslas ägare, Elon Musk, höll sig länge borta från medieljuset, men den 23 november 2023 gör han till sist ett uttalande med anledning av att Postnord inte längre levererar registreringsskyltar till Tesla. ”Detta är vansinnigt” skrev han på X, den digitala plattform som han själv äger. Sedan blir det tyst från Tesla.
Trots den kompakta uppslutningen har Tesla inte backat en millimeter. I maj i år avslöjar den fackliga tidningen Dagens Arbete att Tesla flyger in strejkbrytare från andra länder. Däribland jobbar 24 utländska arbetare vid Teslas verkstäder i Malmö, Uppsala och Umeå. Vissa arbetare har gjort många vändor och arbetat på flera av verkstäderna. I Dagens Arbete förklarar strejkforskaren Christer Thörnqvist att ”något liknande inte har hänt på svensk arbetsmarknad sedan 1930-talet”.
Trots att konflikten blivit mer och mer omfattande finns för tillfället få tecken på att den är på väg att ta slut. Tesla fortsätter att flyga in strejkbrytare och kan på det stället hålla verkstäderna i gång. IF Metalls ledning säger att man visserligen fört samtal med Tesla, men att några regelrätta förhandlingar inte har förekommit.
Sekos postblockad mot Tesla trädde i kraft den 20 november 2023 och innebar att utdelning av post och paket till och från Teslas arbetsplatser stoppades. Daniel Hansen, vice ordförande i Seko Posten, berättar om reaktionerna.
– Ganska snart fick vi ilskna reaktioner från Tesla. Det handlade framför allt om att de registreringsskyltar som Transportstyrelsen skickade ut inte kom fram till Tesla.
Bråket om registreringsskyltarna ledde till att Tesla inledde en civilrättslig process mot Postnord, en process som snart kommer att avgöras. Dragkampen handlar om vilken juridisk lag som har företräde, den grundlagsskyddade strejkrätten eller postlagen.
I domstolen står Postnord och Tesla mot varandra, Seko Posten är inte direkt indraget, men Daniel Hansen har ändå en åsikt om vad som är juridiskt rätt.
– Vår uppfattning är givetvis att strejkrätten är mer grundläggande, men Teslas advokater är av en annan uppfattning.
Teslas försök att runda blockaden
Daniel Hansen säger att Tesla har försökt att runda blockaden genom att kroka arm med andra företag. Upplägget har varit att låta Transportstyrelsen skicka försändelserna med registreringsskyltar till dessa andra företag och inte direkt till Tesla. Sedan kan Tesla hämta paketen från de företag som man samarbetar med.
– Först använde man sig av en firma på Östermalm i Stockholm. När vi upptäckte det varslade vi om blockad mot den ”Tesla-post” som skickades till det företag. Nu har det avslöjats att ytterligare registreringsskyltar skickats till företag i Göteborg, Stockholm och Umeå. Det har lett till varsel och om ytterligare blockader som är på gång.
Under hela konflikten har det funnits en nära dialog mellan Seko Posten och Postnord. Daniel Hansens uppfattning är att Postnord uppträtt korrekt och neutralt.
– De har inte tagit ställning i själva konfliktfrågan, men samtidigt respekterat de fackliga stridsåtgärderna.
Brett engagemang inom Seko
Niklas Robertsson är ordförande i klubb Seko Posten Stockholm-Uppland. I likhet med Daniel Hansen berättar han om högar med post och paket som skickats till TM Sweden och som nu ligger lagrade på olika postkontor. Även han menar att blockaden har stöd bland medlemmarna.
– Sedan är det förstås så att de flesta medlemmarna inte märker så mycket av konflikten i det dagliga arbetet. Därför är det svårt att veta vad alla tänker.
Ingen sida vill ge upp sina krav
En av Sveriges ledande experter på dragkampen mellan fackliga organisationer och Tesla är Arena Idés utredningschef German Bender (bilden). I en rad artiklar har han skildrat konfliktens utveckling och konsekvenser. Han tror att konflikten kan bli långvarig.
– Positionerna är extremt fastlåsta. IF Metall kommer knappast att upphöra med stridsåtgärderna så länge Tesla vägrar att sluta kollektivavtal och inget tyder på att Tesla kommer att vika sig. Om företaget skulle godkänna kollektivavtal i Sverige skulle anställda i Tyskland och USA också kräva att få kollektivavtal och det är uppenbarligen något som Tesla är rädda för.
German Bender berättar att en lösning som diskuterats är att Tesla skulle utlokalisera verkstäderna till en underleverantör som skulle kunna sluta kollektivavtal. Då skulle Tesla fortfarande slippa skriva under ett avtal och IF Metall skulle förmodligen bli nöjda.
– Men hittills finns inga tecken som tyder på att ett sådant upplägg skulle vara på gång. Tesla har inte visat något intresse för en sådan lösning. Samtidigt är det svårt att veta vad man tänker inom Tesla. De är tysta. Strategin verkar vara att hålla käft.
Text: Mats Wingborg
Foto: José Figuroa