Skyddsstopp på fem uppställningsplatser för pendeltåg

Posted · Add Comment

Den 4 februari utlyste skyddsombudet Nathalie Gustafsson ett skyddsstopp vid fem uppställningsplatser för pendeltåg. Orsaken var avsaknad av snöröjning. På några av platserna hade det inte förekommit någon snöröjning alls medan den på andra ställen var bristfällig.
– I två år har jag varit skyddsombud och det här var första gången som jag utfärdade ett skyddsstopp. Helst vill man undvika det. Det är en sista utväg, men ibland är det nödvändigt, säger Nathalie Gustafsson.

Uppställningsplatserna finns på sidospår och det är vid dessa platser som tågen står parkerade under natten. Platserna ligger i spårområdet och problemet som uppstod var att personal fick svårt att ta sig dit och därifrån. Nathalie Gustafsson arbetar själv som lokförare på pendeln och har erfarenhet av hur svårt det kan vara att ta sig till och från igensnöade uppställningsplatser.

– Utan plogade och sandade eller saltade gångvägar är det stor halkrisk. I värsta fall kan någon bryta benen.

Nathalie Gustafsson besökte flera uppställningsplatser och för fem av dem utfärdade hon skyddsstopp. Det gällde platserna i Märsta, Upplands Väsby, Kallhäll, Tumba och Västerhaninge.

– Jag dokumenterade hur det såg ut. I underlaget för skyddsstoppet fanns bilder från platserna.

Ett skyddsstopp innebär att personal överhuvudtaget inte får befinna sig på platsen. I detta fall var det med andra ord inte tillåtet att ställa av eller hämta tågfordon på de avstängda uppställningsplatserna.

– I detta fall varade skyddsstoppet sex timmar, till klockan 18.00 på eftermiddagen. Det blev en väldig kalabalik och aktivitet hos arbetsgivaren MTR, men trafiken stördes inte. Stoppet inträffade ju under dagtid då de flesta av fordonen var ute i trafik. På kvällen var snöröjningen åtgärdad.

Nathalie Gustafsson tror att orsaken till att snöröjningen inte fungerade handlade om brister i kommunikationen.

– MTR kör tågen, men det är Trafikverket som ansvarar för snöröjningen. De lägger i sin tur ut uppdraget på underleverantörer. Vi gjorde en felanmälan på ett tidigt stadium, men den fastnade uppenbarligen på vägen.

Arbetsgivarna brukar ofta knorra när det blir skyddsstopp. Så var det också i det här fallet.

– MTR blev inte jätteglada. De tyckte att jag först borde ha kontaktat högre chefer inom företaget, men det är inte riktigt min uppgift. Förhoppningsvis kommer den interna kommunikationen att fungera bättre i framtiden.

Vilka lärdomar går det att dra av skyddsstoppet?

– En är nog att det behövs en bättre beredskap för vinterväder. I stort sett varje år blir det snö. Det borde organisationen vara beredd på.

Text: Mats Wingborg
Foto: Nathalie Gustafsson

Fakta. Skyddsstopp

Skyddsstopp (eller skyddsombudsstopp som det kallas i lagstiftningen) innebär att skyddsombudet har rätt att stoppa arbetet inom det egna skyddsområdet om det anses utgöra en omedelbar och allvarlig fara för medarbetarnas liv och hälsa Skyddsstopp gäller i avvaktan på att Arbetsmiljöverket tar ställning i frågan. Om arbetsgivaren inte respekterar ett skyddsombudsstopp kan det anses utgöra hindrande av skyddsombud vilket är skadeståndssanktionerat i 6 kap 10 § arbetsmiljölagen.