Tunnelbaneklubben kräver rejäla lönelyft

Den 4 februari arrangerade Tunnelbanneklubben ännu en protest med krav på rejäla lönelyft. Arrangör var även bussförarna på Nobina från Kommunal. Men även många anställda från andra branscher slöt upp, däribland byggnadsarbetare, butiksanställda och städare.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Vid Norrmalmstorg talade Tunnelbaneklubbens ordförande Jannis Konstantis. Han konstaterade att prishöjningarna gröpt ur arbetarnas löner och priserna gått upp särskilt mycket på många matvaror. Nu måste kravet vara, underströk Konstantis, att arbetarna inte ska betala priset för dyrtiderna. Med den motiveringen avfärdade han också LO:s krav på en lönehöjning med 4,4 procent. Enligt Konstantis vore en sådan höjning otillräcklig.

En annan av Konstantis poänger var att inflationen inte kan förklaras av lönehöjningar. På den punkten får han också stöd av många fackliga ekonomer som menar att inflationen är importerad från omvärlden och där kriget i Ukraina bidragit till bland annat högre elpriser. Så här uttalade sig Konstantis: ”Snacket om ’inflationsspiral’ är inget annat än just snack för att arbetare ska acceptera lönesänkningar, en lika gammal skröna som arbetsgivarnas kampanjer för att hålla nere lönerna. Inflationen har skjutit i höjden trots att avtalsrörelsen mer eller mindre ställdes in under pandemin och löneökningarna blev ytterst modesta. Inflationen beror alltså inte på lönerna den här gången heller!”

Vid mötet pratade även Petri Myllykoski, huvudskyddsombud från Nobina, Eva Fee och Elin Gauffin från Nätverket Nej till marknadshyran, Theodoros Houliaris, ordförande för den grekiska föreningen i Stockholm och Håkan Jönsson, företrädare för Byggnadsarbetareförbundet i Region Skåne. Efter talen fortsatte protesten genom ett demonstrationståg till Norra Bantorget.

Text & foto: Mats Wingborg

Andra läser

Väg & Ban

Lars Karlsson: ”Växande problem med dold bemanning inom väg- och bygg”

En tydlig trend är att de stora byggföretag allt oftare hyr in arbetskraft i stället för att använda egen.
– Men ett problem är att det påstår att de anlitar underleverantörer, fast det egentligen använder bemanningsanställda. De som får betala priset är de anställda som tjänar mindre och får lägre pension, säger Lars Karlsson, ombudsman på Seko Stockholm med ansvar för väg- och ban.