En av dem som inte vill fortsätta som körlärare är Swante Löfstedt.
– I juni, precis innan jag skulle gå på semester, kom ett mejl från MTR om att tågvärdarna ska tas bort. Det blev en utlösande faktor som gjorde att jag tackade nej till att fortsätta som körlärare. Totalt tror jag det handlade om ett 15-tal personer som hoppat av uppgiften av detta skäl.
Swante Löfstedt reagerade inte bara på budskapet utan också på den nästan skadeglada tonen och på att arbetsgivaren agerar så kallt.
– Jag förstår att SL vill spara pengar och att MTR spelar med på den melodin. Men om tågvärdarna försvinner blir det en helt annan arbetsplats och en annan arbetsmiljö med betydligt sämre trygghet. Jag vet att detta också fått flera att fundera på om de ska söka sig till något annat jobb.
Läs mer:
Upprörda känslor efter besked om att tågvärdarna ska tas bort från pendeltågen
En annan förare som reagerade på samma sätt är Jeanette Rickebo.
– Ja, mejlet från MTR var droppen som fick bägaren att rinna över. Vi vill ha kvar våra tågvärdar och det här är ett sätt att visa att vi inte stöder beslutet.
Jeanette Rickebo konstaterar att stämningen på jobbet inte är den bästa.
– Det är mycket ilska, sorg och hopplöshet. Även om många försöker hålla skenet uppe så mår ingen i personalen bra av det här. Vi förare fasar för att vara ensamma på tågen. Det kommer inte att funka. Sedan återstår att se om våra protester kommer att ge något resultat.
Läs mer:
Krönika: Stefan Pagliarini: Dagen när solen försvann
En sak har emellertid redan hänt. För att rekrytera fler körlärare har MTR, efter fackliga påtryckningar, blivit tvungna att tillfälligt förbättra ersättningen för de som åtar sig uppgiften. Alla som jobbat som lokförare i tre år blir aktuella för körlärarrollen och erbjuds ett lönetillägg om 2 560 kr i månaden. I utbyte måste du ha med dig elev under i snitt 6 arbetspass i månaden, en höjning med 1 000 kr jämfört med vad motsvarande insats tidigare genererat.
Kristoffer Johansson, ordförande för Seko Lok Pendeln som organiserar lokförare på MTR Pendeltågen, hoppas att tillägget så småningom görs om till en permanent tariff i lönestegen.
– Då påverkar det även andra ersättningar som pension, övertid, föräldrapenning och sjukpenning. Lokförarkollektivet förlorar ju också på att det inte finns tillräckligt med körlärare. Utbildas inte elever i den takt som behövs för att täcka upp personalbristen blir det mer övertidsjobb och svårare för oss att få ut ledigheter när vi vill. Så vi hoppas att den här överenskommelsen leder till att fler vågar testa rollen som körlärare.
Text: Mats Wingborg
Foto: Kasper Dudzik