Rainer Andersson (bilden), vice ordförande i pendelklubben svarar att slaget om tågvärdarna fortsätter. Han säger att det dels handlar om att överklaga beslutet om skyddsstoppet, dels om att tillsätta en egen utredning om hur en avveckling av tågvärdarna påverkar säkerheten.
– Vi kommer att samla in pengar för att genomföra en oberoende utredning. Tanken är att vi ska anlita en trafiksäkerhetskonsult. En sådan utredning skulle vara en investering för framtiden. Den skulle kunna vara ett stöd även för anställda inom annan järnvägstrafik som slås för att få behålla personal ombord.
Rainer Andersson betonar att det gäller att inte börja hänga med huvudet. Pendelklubbens kampanjer för att få behålla tågvärdarna kommer också att fortsätta med annonser i tidningarna, möten och flygbladsutdelning.
Melissa Svenhard (bilden), vice ordförande i Seko Lok Pendeln, ger ett liknande svar. Även hennes klubb kommer att stå bakom den oberoende utredningen. Hon tillägger också att skyddsaspekterna i frågan om tågvärdarna ännu inte är uttömda och säger att klubbens skyddsombud ska lämna in en så kallad 6:6a, det vill säga en begäran om åtgärder kring arbetsmiljö och arbetstider och om att arbetsgivaren måste genomföra evakueringsutbildningar. Hittills har sådana utbildningar endast genomförts i form av e-learning men utan någon praktisk övning. Hela frågan om evakuering har också blivit ännu viktigare om förarna ska jobba ensamma utan tågvärdar.
– Dessutom har Seko lyft frågan om att förbjuda ensamarbete i avtalsförhandlingarna. Sedan återstår det att se vart frågan tar vägen där.
Läs mer:
Pendeltågsförare strejkade vilt i tre dagar – nu krävs de på skadestånd
Melissa Svenhard svarar på kritik från strejkande lokförare
”När olyckan kom var jag ensam anställd ombord”