Swedavia: Fackligt krav på höjt friskvårdsbidrag

– Vi kräver att friskvårdsbidraget ska höjas, säger Oskar Lundqvist, som arbetar på Arlanda och sitter i styrelsen för Seko klubb Swedavia.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Oskar Lundqvist konstaterar att jobbet ofta är fysiskt påfrestande och kräver att de anställda har en bra grundfysik.

– Sedan länge har vi krävt en höjning av friskvårdsbidraget för att kunna finansiera kort på gym eller liknande. För andra likartade yrkesgrupper ligget stödet på cirka 4 000 kronor per år, men inom Swedavia har det sackat efter.

Ett argument som arbetsgivaren har använt är att kostnaderna för gymkort varierar i olika delar av landet och att stödet därför inte bör vara lika stort överallt. Men resonemanget har enbart fått till konsekvens att det inte hänt något alls, men nu tror Oskar Lundqvist att det snart kan bli ett beslut.

Nyligen bildades en fackklubb på nationell nivå inom Swedavia. Totalt sett har Swedavia verksamhet vid tio flygplatser, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Den nya Seko-klubben är aktiv vid de flesta av dessa flygplatser, även om det finns några ”vakanser”, som Oskar Lundqvist uttrycker det. 

Fakta. Swedavia. 

Swedavia äger, driver och utveckla flygplatser. Bolaget bildades 2010 och är helägt av svenska staten. Under 2022 hade Swedavias flygplatser 27,6 miljoner resenärer, jämfört med 11,9 miljoner 2021. Det är en ökning med drygt 130 procent. Swedavia är verksamt vid följande flygplatser: Göteborg-Landvetter, Kiruna, Luleå-Kallax, Malmö, Ronneby, Stockholm-Arlanda, Stockholm-Bromma, Umeå, Visby samt Åre-Östersund.

Foto: José Figueroa

Andra läser

Seko

Engagera dig politiskt!

Har du funderat på om det är dags att engagera dig politiskt? Om du har det, bra. Om du inte har det, fundera en vända till. Vi tror det är värt det.

Debatt

Upphandlad trafik är en återvändsgränd

Frågan om egen regi i kollektivtrafiken är för viktig för att slarvas bort. Nu krävs krafttag för att få till den kursändring som den genomprivatiserade trafiken i Region Stockholm behöver, menar Vänsterpartiet.