Debatt: MTR rundar kollektivavtalet för pendelstädare

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Pendeltrafiken är idag utsatt för ständiga upphandlingar och vid varje tillfälle lovar både SL och våra nya arbetsgivare att vi som arbetar i verksamheten inte ska drabbas. Att det vinnande budet är väl finansierat och att avsikten med upphandlingen är att höja kvaliteten och inte att spara pengar. Om så var fallet borde man driva verksamheten i egen regi och inte som nu sätta regionens trafik och tusentals anställda i händerna på ett affärsdrivande företag som delvis ägs av kinesiska staten.

Upphandlingssystemet är en dyr process och kostar stockholmarna enorma summor. Summor som beställaren SL vill räkna hem och pressen på företagen som lägger anbuden är stor. Här lovar man guld och gröna skogar. Kvaliteten ska förbättras och personalens villkor behållas. Samtidigt ska man någonstans göra en vinst, och i slutändan är det personalen man sparar på. MTR som idag blöder pengar tack vare ett underfinansierat anbud och topptung och ineffektiv organisation jagar varje krona. Våra avtal är ständigt under attack och när man inte kan komma åt dem försöker man istället komma runt dem.

Läs mer:
Ny klubb för städare – MTR FM försöker tänja på gränserna

Vi var många som drog en lättnadens suck när MTR tvingades ta tillbaka städningen i egen regi då underentreprenören Reneriet gjorde ett så dåligt jobb att man inte kunde ha dem kvar. Samtidigt visste vi att sista ordet inte var sagt. I oktober förra året startade MTR sitt egna städbolag MTR FM. Bolaget fick ansvar för städningen i tunnelbanan men även klottersaneringen på Pendeln lades i det nya bolaget, med kraftigt försämrade avtalsvillkor för personalen som följd. Kritikstormen var stor men MTR lovade dyrt och heligt att man inte tänkte föra över annan städpersonal till det nya bolaget. Ett löfte som man inte höll länge.

Nu är det dags igen, MTR vill föra över samtlig städpersonal på Pendeln till MTR FM. Några egentliga inrangeringsförhandlingar vill man inte föra utan personalen på Pendeln behåller sina villkor i ett år i enlighet med de regler som gäller vid övergång. Därefter väntar kraftiga försämringar vad gäller både lön och arbetstider. Där vi på Pendeln har det centrala avtalet som ett golv och förbättringar på det i det lokala, är avtalet på MTR FM det motsatta. Taket är det centrala avtalet och sedan följer en mängd försämringar på många områden. Personalen från Pendeln kommer in på ett avtal med lägre löner, längre arbetstider samt ”lediga helger” där personalen kan tvingas börja jobba redan klockan 21 på söndagen. Man vill heller inte att pendeln blir en egen Las-krets utan personalen som nu går över riskerar förlora sina jobb om MTR inte vinner upphandlingen av tunnelbanan.

Läs mer:
Carolin Evander: ”Vi har ett tiotal tvister med MTR FM”

MTR:s metoder är både upprörande och cyniska men skadan slutar inte med städarna. För om man inte kan avtalsdumpa vid upphandlingen varför inte göra det senare? MTR är som en bläckfisk som grabbar tag i allt man hittar. Nu är det Mälartågs tur (förutsatt att inte upphandlingen görs om). Varför inte låta samtliga lokförare och ombordpersonal i MTR Pendeln och i Mälartåg anställas av ett nystartat bolag med dumpade löner och avtalsvillkor som följd? Eller lägga över stationsverksamheten i pendeln i ett eget bolag? Möjligheterna är oändliga och kraven på att personalen ska skyddas vid upphandlingar kan snart vara ett enkelt rundningsmärke. Det är dags att sätta ned foten och stoppa de försök till försämringar i avtal och löner som sker och återigen driva kollektivtrafik i offentlig regi utan vinstintressen!

Text: Stefan Pagliarini, för Seko Pendelklubbens styrelse

Not. Beskedet om att städarna på pendeln skulle gå över till bolaget MTR FM kom i slutet av april. Inom MTR vill man att övergången ska ske hastigt och verkställas redan i sommar. Seko på MTR FM har tillsammans med ombudsman påkallat central förhandling i frågan om verksamhetsövergången. Seko har med stöd av förhandlingsordningen i det centrala avtalet krävt att förhandlingar om avtalsvillkoren ska äga rum.

Andra läser

MTR Mälartåg
Nyheter

MTR Mälartåg tar över Mälardalstrafiken

I december 2020 vann MTR Mälartåg uppdraget att köra Mälartågstrafik och ansvara för fordons- och depåunderhåll. SJ och Arriva som bägge deltog i upphandlingen överklagade beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm. För att resenärer inte ska bli drabbade av den juridiska processen som pågår har Mälardalstrafik genomfört en direktupphandling med MTR Nordic för nuvarande tåglinjer. Det nya avtalet gäller under två år, men med en möjlighet att förlänga avtalet under ytterligare två år.

Hamnarbetarna inom HKCTU håller ett strejkmöte i april 2013
Utrikes

Den fackliga rörelsen i Hongkong tvingas att upphöra med sin verksamhet

Den dominerande fackliga organisationen i Hongkong, HKCTU, lägger ner sin kamp. Det formella beslutet om att avveckla organisationen togs den 3 oktober. Orsaken är den snabbt eskalerande repressionen riktad mot organisationen. Det är emellertid inte bara HKCTU som slutat med sina aktiviteter, utan även flera andra folkrörelser. Det har blivit alltför farligt att vara aktiv i det civila samhället i Hongkong.