Infranord hotar med avtalsshopping

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

– Infranord ägnar sig åt avtalsshopping. Syftet är att spara pengar genom att ge sämre villkor åt de anställda. Men nu finns det risk att Infranord blir avtalslöst. Det oklara läget kan få en särskild betydelse för Stockholm eftersom Infranord också har ansvaret för underhållet av Tvärbanan, Nockeybybanan och Saltsjöbanan, säger Håkan Englund, ordförande i Sekos Förhandlingsorganisation Infranord.

Den 21 oktober fattade Infranord beslut om att byta arbetsgivarorganisation. Idag är Infranord medlem i Almega, men VD:s plan är att inom 12 månader gå över till Byggföretagen (BF).

– Företagets plan är att det nuvarande medarbetareavtalet, som gäller för både arbetare och tjänstemän, ska ersättas med två separata avtal. Det betyder ökade skillnader i villkor mellan arbetare och tjänstemän. Det handlar om kortare semester, sänkta sjuklöner och minst en halvering av tjänstepensionen, säger Håkan Englund (bilden).

När Banverket blev bolaget Infranord och då bytte avtalsområde, under alliansregeringen, ställde Infranord krav på medarbetaravtal där alla anställda bland annat skulle ha samma tjänstepension.

– Men med en S-ledd regering ställer inte Infranord detta krav, man kan undra vad ägarna har för värderingar?

Seko Infranord kräver att de nuvarande villkoren ska behållas.

– Om Infranord inte går med på det är risken stor att vi inte tecknar något avtal med företaget. Det kommer att få stora konsekvenser för verksamheten. Utan ett företagsavtal tillåts inte nattarbete, beredskap och helgarbete.

Läs mer: 
Seko Infranord nominerar Karin Åkersten till ny förbundsordförande för Seko

När det tidigare Banverket bolagiserades och blev Infranord skedde ett byte av arbetsgivarorganisation från Arbetsgivarverket till Almega. Då tog det två år att förhandla fram ett nytt avtal.

– Den erfarenheten borde få Infranords ledning att tänka efter. Idag saknas en seriös riskanalys.

Ytterst, menar Håkan Englund, har bytet av arbetsgivarorganisation drivits fram på grund av Infranords dåliga lönsamhet.

– Ledningen har blivit desperat och tanken är nu att de ska kunna spara stora pengar. Det ska ske genom sämre villkor för arbetarna. Med tanke på att avgiften till arbetsgivarorganisationen blir högre måste de summor som ska sparas vara ännu större.

Foto: José Figueroa

Fakta. Avtal Infranord

Det avtal som nu reglerar villkoren för Seko-medlemmar vid Infranord är Järnvägsinfrastrukturavtalet. Om Infranord istället blir medlem i Byggföretagen kommer de förmodligen vilja att Seko skriver under Väg- och Banavtalet. Det nuvarande avtalet är ett så kallat medarbetaravtal som gäller för både arbetare och tjänstemän. Det nya avtalet skulle endast gälla för arbetare.

Andra läser

MTR Mälartåg
Nyheter

MTR Mälartåg tar över Mälardalstrafiken

I december 2020 vann MTR Mälartåg uppdraget att köra Mälartågstrafik och ansvara för fordons- och depåunderhåll. SJ och Arriva som bägge deltog i upphandlingen överklagade beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm. För att resenärer inte ska bli drabbade av den juridiska processen som pågår har Mälardalstrafik genomfört en direktupphandling med MTR Nordic för nuvarande tåglinjer. Det nya avtalet gäller under två år, men med en möjlighet att förlänga avtalet under ytterligare två år.

Hamnarbetarna inom HKCTU håller ett strejkmöte i april 2013
Utrikes

Den fackliga rörelsen i Hongkong tvingas att upphöra med sin verksamhet

Den dominerande fackliga organisationen i Hongkong, HKCTU, lägger ner sin kamp. Det formella beslutet om att avveckla organisationen togs den 3 oktober. Orsaken är den snabbt eskalerande repressionen riktad mot organisationen. Det är emellertid inte bara HKCTU som slutat med sina aktiviteter, utan även flera andra folkrörelser. Det har blivit alltför farligt att vara aktiv i det civila samhället i Hongkong.