Enligt Pia Ahlström (bilden) är vägvakterna en utsatt grupp. Arbetspassen är långa och sker ofta på natten och väldigt tidiga morgnar när det är lite trafik. Det är också vanligt att arbetstagarna inte själva har koll på sina rättigheter.
– Om de känner att något kanske är fel så bör de höra av sig till oss. Det är min återkommande uppmaning, säger Pia Ahlström.
Jenny Johnsson (bilden), för tillfället vikarierande ombudsman vid Seko Stockholm och med fackliga uppdrag inom NCC, säger att lönerna för vägvakterna är låga och att de därför är piskade att arbeta många timmar för att få ihop till en hyfsad inkomst.
– Det är en tuff bransch där det är vanligt att arbetsgivarna bryter mot kollektivavtalen och dumpar löner och villkor. Sedan är det vanligt att vägvaktsbolagen får sina beställningar väldigt sent vilket gör det svårt att ordna bemanning och drägliga villkor. Bristerna beror med andra ord inte bara på vägvaktsbolagen utan lika mycket på beställarna.
Även säkerhetsriskerna gör att vägvakterna är utsatta. Deras uppgift är att skydda andra arbetare som asfalterar eller underhåller vägar. Vakterna är den yttersta skyddsbarriären, bakom dem finns skyddande TMA-bilar och skyddsbarriärer och ännu längre bak de som utför arbeten.
– De befinner sig ständigt nära trafiken och har en väldigt farlig arbetsmiljö.
För att förbättra villkoren för vägvakterna har Seko initierat en rikstäckande arbetsgrupp som diskuterar villkoren och tar fram nya strategier. Både Pia Ahlström och Jenny Johnsson ingår i arbetsgruppen.
– Genom att ta tillvara på tidigare erfarenheter behöver vi inte uppfinna hjulet på nytt. Det är också bra med en struktur för oss som fackligt stödjer vägvakterna. Det är en tuff bransch och ska vi flytta fram positionerna behövs ett nära samarbete mellan alla fackligt involverade, säger Jenny Johnsson.
De som arbetar som vägvakter är en heterogen grupp. En del är unga och fortsätter bara med jobbet under en kortare tid. Andra är pensionärer som vill dryga ut pensionen.
– Sedan har vi dem som fortsätter år efter år. För dem är de mest slitsamt, säger Jenny Johnsson.
Text: Mats Wingborg
Foto: José Figueroa