Under senare tid har varslen inom väg och ban ökat. Förändringen har inte varit dramatisk, men är ändå påtaglig. Juwanro Haddad menar att det finns flera orsaker till varslen, bland annat att säsongen för att asfaltera är över och att en del av infrastrukturprojekten har kommit in i en ny fas.
– Seko organiserar bland annat dem som borrar tunnlar. I ett senare skede övergår arbetet till det vi brukar kalla för inredning, då är de anställda för det mesta medlemmar i Byggnads eller Elektrikerna. Det gäller på vägbyggen och i utvidgningen av tunnelbanan. Med det sagt är borrningarna långt ifrån över, men successivt blir det mer av inredning.
Juwanro Haddad (bilden) ser ett mönster. Han menar att det först är de små underleverantörerna som varslar medan stora företag som exempelvis Skanska, NCC, och Peab behåller sin personal.
– Det är företagen längst ut i kedjan som drabbas först. Särskilt gäller det mindre företag med grävmaskinister och som utför olika former av markarbete.
Några av dessa små företag har också gått i konkurs, även om det inte är så vanligt. Juwanro Haddad säger att de företag som drabbas ofta bara har 3–5 anställda och där ägaren själv deltar i arbetet.
– Då gör sig ägaren av med de anställda, men försöker själv hålla sig flytande så gott det går.
Juwanro Haddad har märkt en viss ökad oro bland Sekos medlemmar inom väg- och ban, men konstaterar samtidigt att det är omöjligt att veta vad som händer efter årsskiftet.
– Det är väldigt svårt att göra några prognoser.
Ett illavarslande tecken är att även bostadsbyggandet i Stockholmsområdet stannat av. Det påverkar visserligen inte Sekos medlemmar, utan främst Byggnads, men det tyder på att marknaden kan vara på nedgång.
Hittills ligger arbetslösheten i Sverige på en ganska oförändrad nivå, även om många ekonomer menar att vi närmar oss en lågkonjunktur. En paradox i Sverige är att det både finns en arbetslöshet på mellan 6–7 procent och samtidigt en brist på arbetskraft inom vissa branscher och regioner.
Denna paradox har påverkat även anställda inom väg- och ban i Stockholmsområdet.
– I norra Sverige, i både Kiruna och Gällivare är det brist på grävmaskinister. LKAB är väldigt aktiva och försöker locka personer härifrån att ta jobb i Norrbotten. LKAB är väldigt närvarande på utbildningarna för grävmaskinister, men de försöker också värva de som blivit arbetslösa. Jag känner själv en del som har lämnat Stockholm för att jobba i norr. Där råder brist på arbetskraft vilket gör det enkelt att ställa krav på bra villkor.
Text: Mats Wingborg
Foto: Anna Ledin Wirén