Viktor Risling: ”Extremt intensivt”

Viktor Risling, aktiv i Seko Stockholm och tunnelbaneklubben, har under en månads tid varit med och förhandlat fram ett nytt avtal med Almega Tågföretagen. – Det har varit en otroligt intensiv månad som fyllde all min tid. Men nu är uppgörelsen inom spårtrafiken klart och jag har tagit mig ur förhandlingsbubblan.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

I förhandlingarna fanns en stor och en liten facklig delegation. I den stora delegationen ingick åtta förtroendevalda, däribland Viktor Risling, och en ombudsman. I den lilla delegationen fanns två ombudsmän.

– Upplägget är att det enbart är den lilla delegationen som möter motparten. Den stora delegationen sitter i ett rum intill, men möter kontinuerligt den lilla delegationen för att diskutera hur vi man ställa sig till olika förslag.

Inledningsvis befann sig den stora delegationen i Sekos lokaler på Barnhusgatan, men under slutskedet befann sig både den lilla och den stora delegationen i Näringslivets Hus nära Östermalmstorg.

– Där bedrev den lilla delegationen sina förhandlingar och i det läget var viktigt att kunna träffas snabbt.

Viktor Risling (bilden) beskriver stämningen i den fackliga förhandlingsdelegationen som mycket ”upp och ner”. Ibland var stämningen på topp, men ibland rådde också frustration och irritation. Vid några tillfällen fanns också långa interna diskussioner inom den fackliga delegationen.

Inför förhandlingarna hade Sekos avtalskonferens inom spårtrafiken formulerat fyra centrala krav. Det första handlade om att anställda under en ledighet skulle vara lediga hela kalenderdygn, en fråga som är viktig för städare inom spårtrafiken. Den andra kravet gick ut på att de som städar och reparerar tåg på depåer både ska få börja och sluta ett arbetspass på samma depå. Det tredje kravet var att kvartstiden ska tas bort, det vill säga när anställda som ”ligger borta” och väntar på att få börja ett nytt arbetspass ska ha full lön och inte som nu bara få betalt en kvart i timmen. Det fjärde och sista kravet handlade om semesterväxling, att det skulle vara möjligt för anställda att ta ut fler semesterdagar i stället för semesterersättning.

– Jag är nöjd med avtalet, men kan samtidigt konstatera att vi inte kom så långt med våra prioriterade förhandlings krav.

Det fanns trots allt vissa framgångar med förhandlingskraven, även om de var sparsamma. Enligt Risling har frågan om att ledighet ska omfatta hela kalenderdygn lösts på lokal nivå i direkta förhandlingar med MTR Facility Management, där finns också de flesta anställda som berörs av frågan. Även kravet på att få börja och sluta sitt arbetspass i samma depå har flyttats till lokala förhandlingar, men där återstår att se vad de kommer fram till.

– Däremot fick vi varken igenom kravet på att ta bort kvartstiden och att kunna växla semesterersättning mot mer semester. Almega hävdade helt enkelt att båda förslagen skulle bli dyra, något som var svårt att motbevisa. Vi var inte heller beredda att gå med försämringar inom andra områden för att få igenom de kraven.

I stället kom de fackliga framgångarna inom helt andra området. Utöver 3,2 procent i generella löneökningar förbättrades också villkoren för deltidsanställda. Hittills har deltidsanställda enbart fått så kallad mertidsersättning när de har arbetat fler timmar än vad som ingår i anställningen. Nu ska de i stället få den högre övertidsersättningen. Vilket också betyder att det blir mindre lukrativt för arbetsgivare att anställa på deltid.

– Inte minst är detta viktigt för anställda i tunnelbanan där många jobbar deltid. Det var en viktig facklig seger.

På det hela taget tycker Viktor Risling att avtalet blev bra, även om han gärna sett att man nått längre inom vissa områden. När han informerat fackliga medlemmar om av talet har han också fått positiva reaktioner.

– De flesta har en ganska realistisk bild av vad som är möjligt att uppnå.

Detta var andra gången som Viktor Risling fanns med i förhandlingsdelegationen. Förra gången var 2020. Då var det helt andra frågor som stod på dagordningen. Inte minst förslaget om att hyvla tjänsterna på Pågatågen. 

– Ja, det var verkligen en helt annan avtalsrörelse.

Vad kan då Viktor Risling ge för råd till den som första gången kommer med i en facklig förhandlingsdelegation?

– Se till att prata ihop er i delegationen och lyssna ordentligt på varandras argument. Och kanske viktigast av allt: Låt det vara högt i tak. Ingen ska känna sig obekväm med att föra fram sina åsikter.

Text: Mats Wingborg
Foto: ArLawKa/Adobe stock

Andra läser

Viktor Risling: ”Extremt intensivt”

Viktor Risling, aktiv i Seko Stockholm och tunnelbaneklubben, har under en månads tid varit med och förhandlat fram ett nytt avtal med Almega Tågföretagen.
– Det har varit en otroligt intensiv månad som fyllde all min tid. Men nu är uppgörelsen inom spårtrafiken klart och jag har tagit mig ur förhandlingsbubblan.