Anställda inom spårtrafiken på Reneriet uppsagda

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

– Det pågår en hel del ryktesspridning om vad som ska hända de uppsagda (de är fortfarande anställda) vid SOLReneriet, men jag uppmanar alla att bara tro på den information som kommer direkt från Seko. Fortfarande är mycket oklart, men vi kommer snart att återkomma med mer besked, säger Carolin Evander, ombudsman vid Seko Stockholm.

Den 9 oktober sade SOLReneriet upp sitt avtal med MTR på tunnelbanan. Det innebar att samtlig personal på avtalsområdet spårtrafik i Stockholm (Tunnelbanan, Arlanda Express, Reklamuppsättare Pendeln och Folierare) fick ett uppsägningsbesked vid ett snabbinkallat möte.

Carolin Evander, ombudsman Seko Stockholm

Nu driver Seko dubbla förhandlingar. Dels förhandlar Seko med SolReneriet om hur uppsägningarna ska gå till. Dels sker förhandlingar med MTR om vad som ska hända med den personal som arbetat vid SOLReneriet och om hur verksamheten ska bedrivas framöver.

– Så snart vi har gjort överenskommelser kommer vi att informera om dem, säger Carolin Evander.

Samtidigt kommer Seko med ytterligare en uppmaning till alla medlemmar på SOLReneriet.

– Om någon anser att han eller hon inte fått ut rätt lön eller har haft ett schema som bryter mot kollektivavtalet och inte har informerat Seko om det tidigare, hör då av er snarast. Sådant är viktigt för oss att ta upp i förhandlingarna med SOLReneriet.

Text: Mats Wingborg
Foto: Seko Stockholm

Andra läser

Telia

Telia varslar 400 anställda i Stockholmsregionen

– Vi värnar att företaget ska fungera även efter personalminskningarna. Därför har vi drivit på i förhandlingarna för att rädda en del funktioner, vilket också inneburit några fler anställda blivit kvar, säger Pär Axelsson, ordförande i Seko Teliaklubben.

Väg & Ban

Väg- och banbranschen under omstöpning

– Jag oroar mig för att det är många konkurser inom väg- och banbranschen i Stockholm. Bara i Stockholm har det varit sju konkurser sedan i juli. Det kanske inte låter så mycket, men är fler än vanligt, säger Lars Karlsson, ombudsman vid Seko Stockholm.