Anställda inom spårtrafiken på Reneriet uppsagda

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

– Det pågår en hel del ryktesspridning om vad som ska hända de uppsagda (de är fortfarande anställda) vid SOLReneriet, men jag uppmanar alla att bara tro på den information som kommer direkt från Seko. Fortfarande är mycket oklart, men vi kommer snart att återkomma med mer besked, säger Carolin Evander, ombudsman vid Seko Stockholm.

Den 9 oktober sade SOLReneriet upp sitt avtal med MTR på tunnelbanan. Det innebar att samtlig personal på avtalsområdet spårtrafik i Stockholm (Tunnelbanan, Arlanda Express, Reklamuppsättare Pendeln och Folierare) fick ett uppsägningsbesked vid ett snabbinkallat möte.

Carolin Evander, ombudsman Seko Stockholm

Nu driver Seko dubbla förhandlingar. Dels förhandlar Seko med SolReneriet om hur uppsägningarna ska gå till. Dels sker förhandlingar med MTR om vad som ska hända med den personal som arbetat vid SOLReneriet och om hur verksamheten ska bedrivas framöver.

– Så snart vi har gjort överenskommelser kommer vi att informera om dem, säger Carolin Evander.

Samtidigt kommer Seko med ytterligare en uppmaning till alla medlemmar på SOLReneriet.

– Om någon anser att han eller hon inte fått ut rätt lön eller har haft ett schema som bryter mot kollektivavtalet och inte har informerat Seko om det tidigare, hör då av er snarast. Sådant är viktigt för oss att ta upp i förhandlingarna med SOLReneriet.

Text: Mats Wingborg
Foto: Seko Stockholm

Andra läser

ABF

ABF i Stockholm värnar medlemsorganisationerna

På Sveavägen 41 ligger ABF-huset, den enskilt viktigaste mötesplatsen i Stockholm för arbetarrörelsen och det civila samhället. Hur ABF Stockholm utvecklas har en avgörande betydelse för fackliga organisationer. Det gäller även Seko Stockholm som nyligen höll sitt årsmöte i huset.

lokförare

”Loss of license” är nu på plats

För att få köra tåg inom spårtrafiken krävs att man är säkerhetsklassificerad och har licens, men en utbildad och godkänd förare kan råka ut för en olycka eller få en sjukdom som gör att licensen ryker. Då är det inte länge möjligt att arbeta som förare och det finns en risk att jobbet går förlorat.