Det blåser kyligt och vinden tar tag i den röda banderollen med den vita texten ”Vi kräver kollektivavtal”. Vid ingången till IF Metalls tält, uppslaget med fyra stålstolpar står Marta Aguirre, från Seko Stockholm. Hon är en av dagens strejkvakter. På plats finns också Krister Stenman och Annika Forslund från IF Metall samt Per Lagerborg från Pappers. Sedan konflikten mellan IF Metall och Tesla inleddes i slutet av oktober har facket satt Teslas verkstäder i blockad. Det är IF Metall som är motorn i konflikten, men många andra förbund har utlyst sympatiåtgärder och många förbund ställer upp med strejkvakter.
I Stockholmsregionen har Tesla verkstäder i Upplands Väsby, Segeltorp och Huddinge. På alla dessa platser står strejkvakter från klockan sju på morgonen till fem på eftermiddagen. Första Linjen är på plats i Upplands Väsby. En stor röd tegelbyggnad med firmanamnet Tesla reser sig bakom strejkvakternas ryggar.
Marta Aguirre är en välkänd profil inom Seko Stockholm. Därutöver är hon politiskt aktiv inom Region Stockholm för Vänsterpartiet. Nu står hon och pratar med de andra strejkvakterna. Stämningen är glad och lättsam.
– Det är inte alls kallt, säger hon. Annat var det när det var 17 minusgrader, då var det tufft att vara vakt.
Krister Stenman fyller i och berättar att det blev korta pass för strejkvakterna när det var som kallast. Han säger att de högst stod en timme utanför Teslas byggnad, sedan fick de gå in på det närliggande hotellet Scandic och värma sig.
– Även nu tar alla en paus då och då och värmer sig och fikar, men nu är passen bli längre.
På hotell Scandic har IF Metall också hyrt ett litet förrådsrum. När strejkvakternas pass är slut för dagen monteras tältet ner och banderollen vecklas ihop och förvaras i förrådsrummet till nästa dag. Då kommer ett nytt team med strejkvakter som hämtar utrustningen och som monterar upp tältet och vecklar ut banderollen igen.
Det händer inte mycket under ett vaktpass, men då och då kommer reaktioner från personer som passerar.
– Nästan alltid får vi en positiv respons. Det är bilister som tutar och personer som vinkar glatt. Några har också kommit till strejkvakterna med godis och pepparkakor, säger Krister Stenman.
Marta Aguirre konstaterar att det samtidigt inte är jättemånga som passerar utanför Teslas verkstad.
– Vi befinner ju oss i ett industriområde. Utöver de som jobbar här, de som är kunder eller ska leverera saker hit är de inte många som har ärenden till den här delen av Storstockholm.
Någon enstaka gång händer det ändå att någon säger något ilsket till strejkvakterna. Då är det ofta personer som är antifackliga och ogillar kollektivavtal.
– Men det hör till undantagen. En gång kom det förbi en person här som hade lagat sin Tesla på verkstaden. Inte ens han var negativ. Snarare beklagade han sig och sade att han försvarar den svenska modellen, men tillade, ”bilen behövde ju repareras, så vad skulle jag göra”.
För det allra mesta händer det emellertid inte någonting alls. Strejkvakterna står samlade och ingen kommer förbi.
– Det blir mycket prat med de andra strejkvakterna. Det är roligt, man hinner lära känna varandra ganska väl, säger Marta Aguirre.
Samtalen mellan de fyra som står vakt kretsar kring många ämnen, men särskilt ofta väder och fritid. En av vakterna berättar om hur man tillverkar mjöd med hjälp av honung och vatten. Då plötsligt kommer en man ut från hotell Scandia. Han heter Nicolae Hajas och har varit strejkvakt tidigare under dagen, nu ska han avsluta sitt pass och åka hem. Till skillnad från de andra vid tältet bor Hajas inte i Stockholmsområdet utan är klubbordförande för en IF Metall-klubb i Kalmar. Han berättar att hela IF Metall är väldigt engagerad i konflikten med Tesla.
– Det är många som reser från olika delar av landet för att vara strejkvakt. Bara från Kalmar har flera metallare rest till Stockholmsregionen för att vara på plats, säger Nicolae Hajas.
Hajas greppar sin rullväska och vandrar mot parkeringsplatsen där hans bil står parkerad. I tre dagar har han varit strejkvakt utanför Teslas verkstad i Upplands Väsby. IF Metall har betalat hans hotellrum på Scandia. Nu bär det av mot Kalmar igen. Imorgon är han tillbaka på sitt ordinarie jobb på Epiroc, ett företag som tillverkar utrustning för gruv- och anläggningsindustri och som 2018 knoppades av från Atlas Copco.
Konflikten med Tesla har skapat nya samarbetsformer mellan de förbund som stöttar IF Metall och ställer upp med strejkvakter. Det handlar om Seko, Kommunal, Pappers, Elektrikerna, Målarna, Transport och Fastighets. För Seko Stockholms del är det Viktor Risling som organiserar arbetet.
– Jag har varit vid såväl Upplands Väsby, Segeltorp som Huddinge, men jag har inte själv varit strejkvakt utan mer en organisatör i bakgrunden som lägger upp scheman för Sekos strejkvakter.
Viktor Risling berättar att ett tiotal personer från Seko Stockholm hittills har varit strejkvakter, men att det finns ännu fler på listan över dem som anmält sig och är beredda att ställa upp.
– Men den närmsta tiden kan det bli lite svårare att hitta personer. Nu har många fackklubbar årsmöten och många är upptagna. Men det kommer nog ändå att lösa sig. Stödet till IF Metall är massivt. Dessutom har jag utvecklat planeringsverktyget. Nu kommer vi att göra ett schema tillsammans med Elektrikerna.
Viktor Risling har pratat med många som varit strejkvakter. Även hans bild är att de flesta reaktioner från personer som ser strejkvakterna är positiva. Sedan finns ett fåtal personer som uttrycker sig nedsättande om den fackliga blockaden.
– Det kan vara SD:are och andra personer som hatar ”Sossesverige. Sedan finns en del som har gått på myten om att de anställda vid Tesla har lika bra villkor som de som har kollektivavtal. Något som inte stämmer.
Viktor Risling har också noterat att de aldrig kommer ut några företrädare från Tesla och klagar på IF Metalls blockad.
– Över huvud taget är Tesla tysta. De vägrar att teckna kollektivavtal, men kommer inte med några argument i själva sakfrågan. Min teori är att koncernledningen beordrat cheferna i Sverige att inte uttala sig. Det hela är väldigt märkligt.
Högst i toppen på företaget Tesla befinner sig Elon Musk, en av världens rikaste personer, som förutom att han är VD på Tesla Motors också är ägare av X (tidigare Twitter). Han har hävdat att IF Metalls aktion är ”absurd”, men några argument för den tesen har han inte fört fram. En vanlig teori är att han egentligen inte bryr sig så mycket om vad som händer i Sverige. Ett svenskt kollektivavtal skulle inte bli så dyrt för företaget. Vad han däremot är orolig för att är att Sverige skulle bli mönterbilande och att fler länder skulle kräva kollektivavtal. Kollektivavtal i USA skulle innebära att Tesla tvingades att betala sjukförsäkringar för sina anställda.
Viktor Risling tror inte att Egon Musk förstår sig på det svenska systemet.
– Han fattar nog inte ens hur kollektivavtalen fungerar. Han borde lära sig mer. Han är varmt välkommen till någon av Seko Stockholms grundkurser.
Utanför Teslas verkstad i Upplands Väsby har det börjat blåsa ännu mer. Men Marta Aguirre fryser inte. Hon har underställ och en kraftig grön mössa. Inne i tältet står en termos med kaffe och burkar med pepparkakor. Utanför tältet fortgår strejkvakternas diskussioner. Ett samtalsämne är EU-politik. Senare i vår är det val till EU-parlamentet. En av kandidaterna är Marta Aguirre.
– Det borde Första Linjen skriva om, säger hon.
Text: Mats Wingborg
Foto: José Figueroa