Att låta ett projekt där kameror ska ersätta tågvärdar fortgå på så lösa grunder är bedrövligt. Det ger bilden av att det är tjänstemän och/eller bolagen som sköter driften av trafiken, snarare än våra politiker som i praktiken fattar besluten.
Dessutom är det ett enormt svek mot våra medlemmar. Våra medlemmar och förtroendevalda som bättre än någon konsultfirma kan berätta för politiken vilka åtgärder som behövs för att kunna driva en säker och punktlig kollektivtrafik. Att vårt nya styre i regionen på detta sätt fullföljer det tidigare styrets personalfientliga politik är förstås en oerhörd besvikelse. Inte minst eftersom jag är övertygad om att berättelserna från de anställda i kollektivtrafiken spelade en stor roll i hur stockholmarna valde att lägga sina röster och alltså påverkade valresultatet i slutändan.
Det visar också på hur viktigt det är att vi nu på allvar lyfter frågan om upphandlingarnas vara eller icke vara i kollektivtrafiken. Vi kan inte fortsätta lägga våra skattepengar på vinster till bolag som slår sönder fungerande organisationer och har lekstuga med människors trygghet och vardag.
I dagarna efter beslutet har de anställda på pendeln visat vilka konsekvenser det kan få när en del av de anställda inte kommer till jobbet. Hur stökigt kommer det bli i Stockholmstrafiken när vi tar till stridsåtgärder på allvar? Sveriges arbetare är hårt pressade av inflationen med ökade kostnader och minskade marginaler och Seko Stockholms medlemmar är inget undantag. Vi går nu in i en avtalsrörelse där vi står väldigt långt ifrån vår motpart. Ett av Sekos krav från spårtrafikbranschen i denna avtalsrörelse handlar dessutom just om ensamarbete. Risken för konflikt är stor. Jag vet att våra förtroendevalda och våra medlemmar är beredda att ta fajten. Vi kan få Stockholm att stå stilla.
Karin Åkersten, ordförande Seko Stockholm
Läs mer:
Politikerna pressades om tågvärdar och arbetsvillkor – men M och L ställde inte upp
Utredningen och politiska majoriteten: “Tågvärdarna ska bort”