Ännu har det inte blivit ljust ute även om nattmörkret håller på att luckras upp. Det är tyst och stilla på Albert Enströms gata. Men den som öppnar dörren till Postnords terminal och kliver in möter en febril verksamhet och ett flödande ljus. Aktiviteten i lokalen är just som störst under morgontimmarna då posten sorteras. För varje hushåll i kommunen finns ett eget fack. Totalt arbetar drygt 35 personer med att sortera post. Alla är klädda i Postnords arbetskläder, en jacka i olika blå nyanser, mörkblå byxor med ringar av reflexer strax under knät och grova skor eller gymnastikskor. Några av männen bär också Postnords keps. Arbetet pågår emellertid enbart i ena halvan av lokalen. Sedan en tid tillbaka delar Postnord endast ut post varannan dag och nu sorteras post in i de fack som ska delas ut i dag.
När klockan börjar närma sig tio kommer terminalen att vara nästan tom. Brevbärarna har då påbörjat utdelningen av brev och paket. I en del av terminalen kan postbilarna köra in genom en stor port. Det betyder att posten kan lastas in i bilarna i inomhusmiljö. För att leverera posten använder Postnord både elbilar och bensindrivna bilar. Elbilarna används främst för post som ska delas ut i tätorten Norrtälje där avstånden är korta. De bensindrivna bilarna används för de längre turerna.
Norrtälje kommuns yta är nästan tio gånger så stor som Stockholms kommun och utgör en tredjedel av Stockholms län. I huvudsak består Norrtäljes kommun av glesbygd. Det sätter också sin prägel på postutdelningen. Flera av de brevbärare som jobbar för Postnord i kommunen är lantbrevbärare som varje arbetsdag kör långa slingor för att leverera brev och paket. En av dem är Tommy Lundman. Snart ska han åka ut på en slinga på omkring 20 mil, men först måste han bli klar med postsorteringen.
I personalmatsalen fylls det på med personal. Många har börjat jobba tidigt och äter medhavd mat innan de ska ut på dagens tur. Det är en lättsam stämning i matsalen. En av medarbetarna fyller 60 år och det bjuds på kaffe och hembakat. På borden i matsalen ligger informationsblad om det årsmöte som ska arrangeras av Seko Posten klubb Stockholm Norr. En av dem som sitter i styrelsen är just Tommy Lundman. Han är även arbetsplatsombud på terminalen i Norrtälje.
Tommy Lundman tuggar på en ostsmörgås och berättar att många av de anställda har synpunkter på arbetstider och scheman. I rollen som förtroendevald på arbetsplatsen har han ofta överläggningar med arbetsgivarna om sådana frågor, men hittills har de kunnat hitta gemensamma lösningar.
En annan förändring som påverkat arbetsvillkoren inom hela Postnord är övergången till varannandagsutdelning. En av dem som äter i matsalen är Marie Pettersson. Hon konstaterar att det blivit betydligt mer post att dela ut nu när utdelningen inte sker varje dag. Inte minst handlar det om att det är mycket reklam varje dag.
– I centrala Norrtälje delar Svensk Direktreklam också ut reklam, men de har inte resurser att dela ut reklam i glesbygden. Där är vi ensamma.
En annan förändring som tog fart under pandemin är att människor beställer alltmer varor över internet. Det har lett till en stor ökning av tunga paket.
– De tunga paketen ska också kånkas fram till dörren. I värsta fall handlar det om dubbla 15-kilos kartonger med hundmat. Sedan blir förstås kunderna glada när vi kommer. Just kontakterna med kunderna hör till det roligaste med jobbet.
Tommy Lundman nickar instämmande men tillägger att det går att ta med sig en pirra i bilen om man vet att man måste frakta tunga paket. Sedan är det förstås inte alltid som pirran kan användas för att få fram paketen till dörren. Ibland måste man exempelvis bära dem upp för trappor.
Snart ska Tommy Lundman starta dagens tur. Som lantbrevbärare kör han flera olika slingor. Vägarna är ofta smala grusvägar, men landskapet i Roslagen är vackert. Denna dag ska han köra sin favoritsträcka som bland annat går ut på Koludden vid sjön Erken och vidare till det gamla brukssamhället Edsbro. Han ska både leverera brev och paket och hämta post i gula brevlådor.
Himlen har hunnit bli klarblå och vintersolen skiner. Det yr grus och damm efter postbilen som Tommy Lundman kör. Bilarna blir snabbt smutsiga och den bil som han kör i dag var smutsig redan från start. Det är dubbla bakrutor, men det finns bara vindrutetorkare för en av dem. Vindrutetorkaren har fått bort lagret av smuts vilket gör att det finns sikt bakåt. Den andra rutan är helt svart av smuts. Tommy Lundman säger att det är ett hårt slitage på bilarna och att många ofta är inne för reparationer och service. Han tycker att bilarna kunde vara bättre. Samtidigt tycker han att det är säkra och han säger att han inte varit med om att någon anställd varit involverad i någon bilolycka.
Precis som Marie Pettersson säger Tommy Lundman att det är roligt att prata med kunderna. Flera av dem har han ofta växlat några ord med.
– Och efter den här sträckan är det ovanligt många trevliga människor.
Precis i kanten av sjön Erken står en lång rad brevlådor. Tommy Lundman fyller brevlådorna med post genom att sträcka ut armen från bilen. En sådan rörelse sliter på axlarna, men skickligheten i rörelsen tränas också upp. Det märks att Tommy Lundman är rutinerad. Snabbt har han passerat hela raden av brevlådor. Men innan han kör vidare stannar han upp under bråkdelen av en sekund och tittar ut över Erken. Himlen är nästan klarblå och solen speglar sig i vattnet.
Text: Mats Wingborg
Foto: José Figueroa