Protesterna i Chile startade i tunnelbanan

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Under hösten har stora demonstrationer genomförts i Chile. Protesterna startade i huvudstaden Santiago efter ett beslut om höjda avgifter i tunnelbanan.

Sebastián Piñera, Chiles president

Den högerinriktade presidenten och miljardären Sebastián Piñera anklagade demonstranterna för att vandalisera och beordrade militärer att hålla ordning på gatorna. Men protesterna växte och spred sig snabbt till andra delar av Chile. I allt högre grad har missnöjet kommit att handla om fler saker än bara avgifterna inom kollektivtrafiken. Människor accepterar inte längre de snabbt stigande ekonomiska klyftorna mellan olika befolkningsgrupper. Den 19 oktober utlyste presidenten undantagstillstånd – det första undantagstillståndet i landet sedan demokratin återinfördes 1990.

Trots att protesterna spridit sig är det intressant att de utlöstes just av att högre avgifter infördes i kollektivtrafiken. Flera av de första aktionerna ägde också rum i Santiagos tunnelbana, vilket lett till att tunnelbanesystemet periodvis stått stilla. Varför startade då protesterna just där? Santiago har idag Latinamerikas största tunnelbanesystem och det är känt för att vara modernt. I mångt och mycket har systemet blivit en symbol för Chiles ekonomiska utveckling. Tunnelbanesystemet symboliserar dock även något annat: Det byggdes upp under Pinochets tid vid makten. De två första linjerna öppnade 1975 och 1978. Därmed har tunnelbanesystemet också blivit en symbol för den nyliberala politik som bedrivits i landet de senaste 30 åren och som skapat gynnsamma villkor för utländska investerare på bekostnad av människors sociala skyddsnät.

Text: Mats Wingborg
Foto: Tchaqui/CC och Wikipedia

Andra läser

ABF

ABF i Stockholm värnar medlemsorganisationerna

På Sveavägen 41 ligger ABF-huset, den enskilt viktigaste mötesplatsen i Stockholm för arbetarrörelsen och det civila samhället. Hur ABF Stockholm utvecklas har en avgörande betydelse för fackliga organisationer. Det gäller även Seko Stockholm som nyligen höll sitt årsmöte i huset.

lokförare

”Loss of license” är nu på plats

För att få köra tåg inom spårtrafiken krävs att man är säkerhetsklassificerad och har licens, men en utbildad och godkänd förare kan råka ut för en olycka eller få en sjukdom som gör att licensen ryker. Då är det inte länge möjligt att arbeta som förare och det finns en risk att jobbet går förlorat.