Stenhård konkurrens och social dumping inom paketutdelningen

– Utvecklingen är oroande. Vi ser en ökning av plattformsbaserade företag som levererar paket. Lönevillkoren och arbetstider där är betydligt sämre än för anställda vid Postnord. Men konkurrensen är stenhård. Det kan skapa en social dumping som leder till sämre villkor även för oss, säger Charlotte Rinaldo, ledamot i Seko Postklubb Stockholm.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Sedan länge har leveranserna av brev minskat inom posten. Det som räddar verksamheten och som till stora delar är postens framtid är ökningen av paket. Men inom det området är konkurrensen betydligt hårdare än när det gäller utdelning av brev.

– Personer som beställer hemvaror kan ofta själva kryssa för vilket företag som ska stå för leveransen. Vad de inte inser är att de genom valet bidrar till att gynna mer oseriösa aktörer. I förlängningen skapar det en press på företag som Postnord, berättar Charlotte Rinaldo.

Vad konsekvenserna på sikt blir av en ökad press på företag som delar ut paket är oklart. En viktig faktor är om de som jobbar för de nya låglöneföretagen lyckas driva igenom bättre villkor.

– Då skulle den sociala dumpingen minska. I annat fall är jag rädd för att även anställda inom Postnord kommer att tvingas till att börja dela ut paket även på kvällar och helger. Låglöneföretagen konkurrerar inte bara med lägre löner utan också med att jobba på obekväma arbetstider, säger Charlotte Rinaldo.
Fakta om aktörer inom paketutdelningsbranschen

Till de gamla aktörerna som sysslar med utdelning av paket hör Postnord, men också DHL som delvis ägs av tyska staten, Schenker som ägs av det tyska statliga bolaget Deutsche Bahn och Bring som ägs av norska posten. Det finns mycket att säga om arbetsvillkoren inom dessa företag, men alla har åtminstone slutit kollektivavtal.

Till de nya låglöneuppstickarna hör Budbee, Airmee, Instabox, Early Bird och Best Transport. Så här kan dessa företag beskrivas:

Budbee
Budbee har profilerat sig som det gröna alternativet i logistikbranschen. Det grundades 2015 och har redan etablerat sig på över 200 orter i Sverige. Budbee levererar till dörren eller till en box där beställaren kan hämta ut paketet. Företaget är också verksamt i Finland, Danmark och Nederländerna. Budbee har 116 fordon med trafiktillstånd. Chaufförerna är vanligen inte anställda direkt av Budbee utan av mindre åkerier och bemanningsföretag. Särskilt många jobbar för bemanningsföretaget Pay Salary som saknar kollektivavtal. Även de som kör Budbees egna bilar är för det mesta anställda av Pay Salary. Det är svårt att få information om arbetsvillkoren, men samtal med flera som jobbar för Budbee visar att många bara får betalt för utförda leveranser, det innebär att de saknar rätt till semesterersättning och sjuklön. Budbee står för budbilar och arbetskläder, men buden är skyldiga att betala för en egen smartphone. Tidningen Transportarbetaren har kommit över en ett år gammal lönetabell för Budbees chaufförer. Den visar att chaufförerna behövde göra i snitt 80 leveranser på varje femtimmarsskift för att komma upp i en lön på 200 kronor i timmen. I realiteten betyder det att lönen är långt lägre. Att göra 80 leveranser på ett skift är i det närmaste omöjligt. Flera välkända företagare har investerat i Budbee. Däribland H&M och Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski. Största ägare är för tillfället investmentbolaget Kinnevik.

Airmee
Airmee har ett liknande upplägg. Chaufförerna är inte anställda av Airmee utan av åkerier som Airmee har kontrakt med. Airmee har vuxit snabbt och är för närvarande etablerat i Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping, Nyköping och Växjö. Upplägget går ut på att företaget lovar att leverera hem till dörren inom fem timmar. Kunden kan följa leveransen via en länk som skickas ut på sms. Bland de som investerat i Airmee finns bland annat finansmannen Sven Hagströmer och Pär Svärdson, grundare av Apotea och Adlibris, två företag som satsat på e-handel. 2019 granskade SR:s program Kaliber både Airmee och Budbee. Kalibers undersökning visade att de två företagen använde underleverantören Homefleet, som bland annat kört med oregistrerade bilar och blivit stämda för att inte ha betalat ut semesterersättning till de anställda.

Instabox
Instabox levererar främst paket till boxar som kunden låser upp med en kod. I Stockholm erbjuder Instabox också hemleverans med cykel. Instabox uppger att de ofta kan leverera en vara samma dag eller dagen efter beställningen kommit till en e-handlare. Paketen kan följas via en länk som skickas ut genom sms. Företaget har etablerat sig på över hundra orter i Sverige. Tidigare nämnda Sven Hagströmer och Pär Svärdson har investerat även i Instabox. Chaufförerna har inte kollektivavtal, men företaget hävdar att de har villkor som motsvarar kollektivavtalen. Uppgifterna går dock inte att kontrollera. En del av chaufförerna är anställda direkt av Instabox medan andra är anställda av underleverantörer. Totalt arbetar omkring 500 chaufförer för företaget. Enligt Instabox tjänar en nyanställd B-kortschaufför 145 kronor i timmen och en CE-chaufför 165 kronor. Men enligt uppgifter från Transportarbetaren har löneavtal från 2020 innehållit löner som varit lägre än 145 kronor i timmen.

Early Bird
Early Bird är en tjänst som drivs av företaget Morgontidig Distribution (MTD), det vill säga morgontidningarnas utbärningsbolag. Sedan 2019 erbjuder MTD utdelning av paket genom Early Bird. Den som använder Early Bird får paketet levererat till dörren. Transporten sker genom samma flöde som morgontidningarna. Early Bird är med andra ord snarast en ny tjänst som används av en etablerad struktur. Sammantaget arbetar omkring 7 200 tidningsdistributörer för MTD. Dessa kan numera även leverera paket genom Early Bird. Alla anställda har kollektivavtal och på terminalerna används bemanningsföretag som godkänts av Transport. För närvarande finns ett 20-tal företag som erbjuder Early Bird som leveransalternativ. Genom det så kallade distributionsstödet är morgontidningarnas leverans till hushållen subventionerat med skattemedel. Tjänsten Early Bird innebar i praktiken att även den paketutdelningen är subventionerad.

Best Transport
Best Transport är inte en ny aktör. Företaget har funnits länge men har expanderat snabbt under senare år i takt med den ökande e-handeln. Det gör att företaget trots allt kan kallas för uppstickare. Best Transport erbjuder bud- och distributionstjänster i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Växjö och Jönköping. Företaget är också verksamt i Oslo och Köpenhamn. VD i Best Transport är entreprenören Niklas Knight och största ägare är investmentbolaget Nalka Invest med huvudkontor i Stockholm. Transport har slutit ett kollektivavtal med Best Transport, men det finns inget krav på att underleverantörerna ska ha kollektivavtal. Eftersom de flesta av Best Transports chaufförer är anställda av underleverantören är sannolikheten med andra ord stor att många jobbar utan avtal.

Text: Mats Wingborg
Foto: Claudio Schwarz/Unsplash

Andra läser

Nyheter

”Därför har vi rätt i striden om tågvärdarna”

Rainer Andersson, ordförande i Seko Pendelklubben, är en frontfigur i kampen för att tågvärdarna på pendeltågen ska behållas. Det är också en stor fråga i valet, eftersom både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hävdar att tågvärdarna ska behållas medan den styrande majoriteten i Regionen, det vill säga M-L-KD-C-MP, har godkänt att de ska tas bort. Första Linjen ställer frågor till Rainer Andersson för att komma under ytan och förstå hur resonemangen går.

Krönika

Stefan Pagliarini: Marknaden – vår tids religion

Det råder i dagens Sverige en närmast religiös övertro på marknaden. Istället för att driva verksamheten själva hyr stat, kommun och landsting ut den till mer eller mindre seriösa aktörer vars enda syfte är att fylla den egna kassakistan.