Strid om schemat för dem som städar pendeltågen

– De som jobbar vid depåerna riskerar att bli utslitna. Schemat är omänskligt, säger huvudskyddsombudet Semsudin Huseinovic.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

De hundratalet anställda som städar pendeltåg vid uppställningsplatser och vid depåerna i Södertälje, Älvsjö och Bro har ett riktigt uselt schema. Två gånger under ett rullande åttaveckorsschema får de arbeta sex nätter i rad. Huvudskyddsombudet Semsudin Huseinovic säger att det leder till att människor mår dåligt.

– De får väldigt lite tid för återhämtning. Den som slutar sin arbetsdag klockan fem på morgonen har svårt att använda sin nästkommande dag för något vettigt. Man blir tvungen att sova bort ledigheten.
Semsudin Huseinovic har lämnat in en anmälan till Arbetsmiljöverket eftersom han anser att MTR Facility Management (MTR-FM) bryter mot arbetstidslagen. Anmälan är en så kallad 6:6A, där ett skyddsombud begär åtgärder kring arbetsmiljö eller arbetstider och Arbetsmiljöverket ska ingripa om inget sker.

Victor Cruces, anställd av MTR-FM och aktiv inom Seko, har deltagit vid fackliga möten med de som sköter fordonsvården av pendeltågen. Han säger att schemat påverkar de anställdas hälsa och familjeliv negativt.

– Men det ska bli en förhandling. Arbetsgivaren vill gärna få 6:6A-anmälan hävd. Förhoppningsvis blir det en liten förbättring av schemat, men hittills har företaget hårdtolkat kollektivavtalet.

Carolin Evander, ombudsman vid Seko Stockholm, berättar att MTR-koncernen med sitt bildande av nya bolag och sammanslagning av verksamheter orsakat försämringar av avtalsvillkor för de som flyttats från pendeln till MTR-FM.

– När MTR-FM:s lokala avtal förhandlades hade vi tunnelbanans avtal och det centrala spårtrafikavtalet att utgå ifrån, inte pendelstädarnas avtal, eftersom den verksamheten vid det tillfället inte var med i sammanslagningen. Hade även pendelstädets avtal varit med i dessa förhandlingar skulle utfallet varit annorlunda. Självklart var detta ett medvetet val från MTR:s sida, att först bilda ett bolag av städet i tunnelbanan för att sen flytta pendelstädet till det nya bolaget, som då redan har ett kollektivavtal som gäller. På så sätt behövde MTR inte ta med villkoren från pendelstädets avtal.

Carolin Evander konstaterar att Seko nu har två strategier.

– För det första så följer inte MTR-FM det gällande avtalet. Där kan vi sätta press på flera punkter. Sedan måste vi jobba aktivt med att förbättra avtalets innehåll.

De som städar pendeltågen är anställda av MTR-FM och totalt har de omkring 700 anställda. Där ingår även de som sköter fordonsvård av tunnelbanetågen, Mälartåg och MTR-Express, men också anställda som jobbar med reklamuppsättning, klottersanering och hittegods.

En ny fackklubb inom MTR-FM är under uppbyggnad, men ännu så länge ingår Seko-medlemmarna i en sektion under Seko Stockholm. Victor Cruces är en av dem som försöker få igång en ny klubb.

– Jag har precis varit med på ett medlemsmöte och besökt de anställda på Gredbydepån i Eskilstuna där personalen städar Mälartågens fordonsenheter. Arbetsmiljön är eftersatt och städningen skedde lite var som helst. Även inne på verkstadsplatserna, men för att jobba där krävs elsäkerhetsutbildning. Det struntade arbetsgivaren i. De anställda tvingas också bära tung utrustning över spårområdet och det är inte alltid det finns trappor för att komma in och ut ur tågen.

Victor Cruces säger att förhållandena vid Mälartåg inte är något undantag. Mönstret är likartat för dem som städar tunnelbanetågen.

– Det sker ofta städning av vagnar på platser som inte är säkra. Ofta står tågen intill gravar och det finns risk för fallolyckor. För att skydda de anställda finns bara enkla plastkedjor som hakas fast. När det sker städning av pendeltåg är det ordentliga stolpar och staket.

Vid depån i Norsborg skedde också en olycka i slutet av oktober när en anställd som städade ramlade ut från tåget och ner på spåret. De hade varit tvungna att arbeta med öppna dörrar eftersom det blev för varmt och luften var alltför dålig.

– Personen hade änglavakt som klarade sig utan allvarliga skador, konstaterar Victor Cruces.
I en skriftlig kommentar hävdar MTR att de tar skyddsombudets larm på allvar. Rebecka Lundin, kommunikationsansvarig för MTR-FM, skriver att företaget genomför en ”riskanalys” och att man ”följer gällande kollektivavtal”.

Skyddsombudet Semsudin Huseinovic rapporterar också att ett nytt förslag från arbetsgivaren är på gång. Det kan handla om att ingen ska behöva jobba sex nätter i rad.

– Men jag har ännu inte sett några konkreta detaljer, säger Semsudin Huseinovic.

Första Linjen fortsätter att granska och följa frågan.

Text: Mats Wingborg
Foto: Kasper Dudzik/pressbild

Andra läser

Nyheter

Michaela Haga (C): Det blir ett stort skifte av sjötrafiken

– Vi befinner oss mitt i ett spännande skifte av sjötrafiken i regionen. Vi ska bli bättre på att nyttja vattenvägarna för allmänna kommunikationer och vi ska ställa om till en miljövänlig och klimatsmart fartygstrafik, det säger Michaela Haga (C), ordförande i Region Stockholms sjötrafikberedning.