Arlanda Express går i motsatt riktning – vill ha fler tågvärdar

Arlanda Express vill utöka antalet tågvärdar – företaget går därmed i motsatt riktning jämfört med pendeln och Roslagsbanan. Redan i dag finns två tågvärdar på de flesta av tågen, men det behövs fler. – Tågvärdarna har otroligt mycket att göra. Det har varit väldigt mycket resenärer under det senaste året. Pressen är stor.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Yvonne Boström understryker att tågvärdarna på Arlanda Express har många specifika uppgifter.
– De både viserar och säljer biljetter, sedan hjälper de resenärerna och ger information. För att hinna med allt detta är tågen för det mesta bemannade med dubbla tågvärdar, åtminstone från tio på förmiddagen till halv åtta på kvällen.

Totalt sett finns idag 57 tågvärdar anställda på Arlanda Express. Nu ska ytterligare 5–10 utbildas. Därutöver finns mellan 10–15 så kallade SSA (Sales & Service Agents). Till skillnad från en tågvärd deltar en SSA inte i säkerhetsarbetet, det vill säga de ger inte klartecken till förarna utan arbetar enbart med visering och försäljning av biljetter och ger information. SSA-personalen arbetar både på tågen och på den särskilda säljytan vid Arlanda där de säljer biljetter.

Även om tågvärdarna på Arlanda Express, till skillnad från pendeltågen och Roslagsbanan, viserar och säljer biljetter tycker Yvonne Boström ändå att det är fel att det finns planer på att avveckla tågvärdarna inom den spårtrafiken.

– Det är paradoxalt. Våra resenärer är i hög grad turister och affärsresenärer. Vi har inga som försöker planka och inga stökiga tonårsgäng. I dessa avseenden är vår uppgift enklare än på pendeln och Roslagsbanan, ändå är det där som tågvärdarna ska avvecklas.

Det finns även andra skäl till att Yvonne Boström tror att det är ett stort misstag att försöka ta bort tågvärdarna på pendeltågen och Roslagsbanan.

– Den dag då det händer en olycka och resenärerna behöver evakueras kommer det bli tydligt att säkerheten försämrats. Särskilt om det kommer att behövas en spontanevakuering. Det blir omöjligt för en person att klara.

Under pandemin sjönk resandet på Arlanda Express till ett minimum. Det ledde till att timvikarierna försvann, men ingen fast anställd personal sades upp.

– Det finns saker som kunde vara bättre, exempelvis finns ett visst missnöje med schemat. Samtidigt tycker jag att ledningen och ägarna hittills tagit ett långsiktigt ansvar. Inte minst är det måna om det personliga mötet mellan resenärer och personalen, säger Yvonne Boström.

Text: Mats Wingborg
Foto: José Figueroa

Fakta. Arlanda express

Arlanda Express drivs av företaget A-Train AB, det ägs i sin tur av ett konsortium där en av de stora ägarna är australiska pensionsfonder. En annan central ägare är SAFE, ett företag som kontrolleras av kinesiska centralbanken. I Europa företräds SAFE av det brittiska dotterbolaget Ginko Tree Investment.

Läs mer:
Politikerna pressades om tågvärdar och arbetsvillkor – men M och L ställde inte upp
Haveriet med tågvärdarna hade kunnat undvikas

Andra läser

Stor efterfrågan på arbetskraft i energibranschen – särskilt i Stockholm

– Det är en stor efterfrågan på arbetskraft i hela landet. Men Stockholmsregionen sticker ut särskilt mycket. Här är trycket enormt och många företag skriker efter arbetskraft, säger Robert Lönnqvist, ordförande i Seko Vattenfall klubb Mellan och ordförande i branschorganisationen Seko Energi.

SiS

Regeringen vill ändra SiS i grunden

Regeringen vill genomföra radikala förändringar av Statens institutionsstyrelse (SiS). En utredare har fått i uppgift att göra om verksamheten i grunden.