De har koll på hur tågen rullar

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Från Trafikverkets tågtrafikledning i centrala Stockholm hanteras all tågtrafik i Mälardalen. Omkring 120 operativt anställda arbetar i treskift och har dygnet runt alla dagar i veckan kontroll på hur tågen rullar. För Storstockholm handlar det om en avgörande logistik. En normal arbetsdag, åtminstone som det såg ut innan pandemin, pendlar omkring 300 000 personer fram och tillbaka till centrala Stockholm.

Erik är av trafikledarna som arbetar med trafikledningen. Ingen utanförstående blir insläppt för att besöka hans arbetsplats, men han berättar att hans viktigaste verktyg är de 12 dataskärmar han har framför sig, datorn han kan skriva på och telefonen. Från trafikledningskontoret styr han signaler, växlar och trafikinformation.

– Ibland kan det vara väldigt lugnt. Då följer jag bara vad som sker på skärmarna. Men på en sekund kan något hända och det kan bli väldigt stressigt. Det gäller att alltid vara beredd. Det går inte heller att släppa blicken från skärmarna. Om jag ska gå på toaletten måste jag be att någon annan sköter bevakningen under tiden.

Pernilla är trafikinformatör och hon säger att ingen dag är den andra lik. Många saker kan hända. Tåg kan bli försenade, vilket kan innebära att annan trafik måste dirigeras om. Ibland springer obehöriga på spårområdena. Då tvingas trafiken att stanna eller sakta ner dramatiskt. Även om bara en enda person springer över rälsen någonstans kan konsekvenserna för trafiken bli stora. Ibland händer också olyckor och att personer ställer sig på rälsen för att ta sina liv.

– På telefon står vi i ständig kontakt med lokförare och pendeltågsförare. Vi har också direkt telefonkontakt med blåljuspersonal och med de 10-tal olika järnvägsföretag som har ansvar för delar av trafiken. En annan viktig del av arbetet är att ge snabb och korrekt information till passagerare. Från trafikledningscentralen ger vi information som går ut direkt i högtalarna på perrongerna. Vi skriver in informationen på en dator. Uppläsningen sker sedan digitalt.

Erik fyller i och berättar vad som händer när personer skadas.

– Om en personolycka inträffar stoppar vi trafiken och ringer räddningstjänst. Sedan är det också upp till det järnvägsföretag som ansvarar för trafiken att agera, som att ta hand om chockad personal och skydda olycksplatsen så att inget annat fordon hamnar där. Vid långvarig stopp i trafiken kan det också handla om att ordna ersättningsbussar för passagerare.

Det är förståeligt att säkerheten är hög kring trafikledningskontoret. Det handlar om järnvägssäkerhet men också om rikets säkerhet. Att ständigt ha hög kontroll på säkerheten är också det som ibland gör jobbet stressigt.

– Inte minst handlar det om det ständigt pågående trafikarbetena. Då gäller det att ha järnkoll på att det inte kommer ett tåg på den räls där underhåll pågår, säger Erik.

En trafikledare har också ett personligt juridiskt ansvar för att inget går fel. Ett slarv i jobbet kan leda till en fällande dom. För att en riktigt allvarlig olycka ska inträffa, som att två tåg skulle mötas front mot front, så måste flera skyddsbarriärer brista. Trafikledaren är samtidigt en av många barriärer och därför en viktig spelare.
Både Erik och Pernilla är medlemmar i Seko. Vid trafikledningskontoret finns också de som är medlemmar i ST och i något akademikerförbund. Arbetsgivare är Trafikverket, en statlig myndighet.

– Många som jobbar inom Trafikverket gör helt andra saker, som att planera för ny järnväg och nya vägar. Vi jobbar med verksamheten direkt, i produktionsgruppen som det kallas internt, säger Pernilla.

Seko-klubben organiserar alla medlemmar i hela landet som är anställda av Trafikverket. Anknytningen till Stockholm är därför svag. Däribland finns medlemmar på de sju andra trafikledningskontoren i Malmö, Göteborg, Hallsberg, Norrköping, Gävle, Ånge och Boden. En annan stor grupp av Seko-medlemmar är de som jobbar på de vägfärjor som drivs av Trafikverket.

– För tillfället har nya löneförhandlingar startat. Vi hade just ett första möte idag. En sak är säker, det ser inte ut att bli några stora lönelyft i år. Inte så konstigt med tanke på pandemin.

Text: Mats Wingborg
Foto: Bombardier

Fakta. Vad gör en trafikinformatör?

En trafikinformatör ger aktuell trafikinformation till resenärer, trafikanter och andra kunder. En trafikledare har till uppgift att planera trafiken och att hantera alla avvikelser som sena tåg eller felaktigheter i anläggningen på ett säkert sätt. Både trafikinformatörer och trafikledare utbildas internt inom Trafikverket. För en trafikinformatör är utbildningen fyra månader och för en trafikledare ett år. Trafikverket är en statlig förvaltningsmyndighet som bildades 2010. Då tog Trafikverket över verksamheter som fanns inom Banverket och Vägverket.

Not. Trafikverket har önskat att de intervjuade bara nämns med förnamn.

Andra läser

Stor efterfrågan på arbetskraft i energibranschen – särskilt i Stockholm

– Det är en stor efterfrågan på arbetskraft i hela landet. Men Stockholmsregionen sticker ut särskilt mycket. Här är trycket enormt och många företag skriker efter arbetskraft, säger Robert Lönnqvist, ordförande i Seko Vattenfall klubb Mellan och ordförande i branschorganisationen Seko Energi.

SiS

Regeringen vill ändra SiS i grunden

Regeringen vill genomföra radikala förändringar av Statens institutionsstyrelse (SiS). En utredare har fått i uppgift att göra om verksamheten i grunden.