De övertalighetsförhandlingar som Seko Infranord bedrivit med företaget har utan tvekan varit en facklig framgång.
– En orsak var att företaget vill behålla nyckelpersoner, men för att få stöd för det blev de tvungna att minska antalet som skulle sägas upp, säger Johnny Naderus, vice ordförande i Sekoklubben inom Infranord i Stockholm.
Orsaken till neddragningarna är att Infranord förlorat flera upphandlingar. I stället har kontrakten gått till konkurrenterna Nrc Group och Strukton Rail. De upphandlingar som förlorats gäller dock främst verksamhet i Norrland, Värmland, Östergötland och Sörmland. I Stockholmsregionen har Infranord klarat sig bättre.
– I Stockholmsregionen behövs snarare mer arbetskraft, som arbetstågsförare till lifträlsbilar och spårgående traktorer, samt ett 30-tal järnvägstekniker. Sedan är det inte alltid helt enkelt att hitta personer som jobbar i andra delar av landet men som är beredda att flytta till Stockholm, säger Jacqueline Hellman (bilden).
De nya kontrakt som Infranord fått i Stockholmsregionen handlar om järnvägsunderhållet av spårlinjer mellan Ulriksdal och Gamla Uppsala samt mellan Sundbyberg och Bålsta.
Foto: Infranord