– Däremot går det inte i nuläget att säga något om hur långt fram detta ligger, om det handlar om 5, 10 eller 20 år. På kortare sikt är utsikterna för terminalen goda. Ju bättre terminalen fungerar, desto längre kommer den också att bli kvar.
Flera Seko-medlemmar är missnöjda med att deras scheman har ändrats mycket under det senaste året. Men enligt Kjell Björklund har det varit en nödvändigt efter minskningen av personal.
– I två omgångar har vi minskat personalen, den 1 juli och den 1 september. Totalt har 66 personer blivit uppsagda. Fortfarande arbetar många av dessa fortfarande kvar, men de kommer att sluta. Uppsägningstiden varierar mellan 5 till 12 månader. Av de uppsagda har de flesta arbetat deltid. Neddragningen motsvarar ett 30-tal heltidstjänster. Men detta har betytt att vi har varit tvungen att ändra i schemat för dem som är kvar. Detta är absolut en utmaning och det innebär förändringar för många. Arbetet måste anpassas till den nya personalstyrkan.
En annan synpunkt från flera av medlemmarna i Seko är att det nu råder stopp på nyanställningar.
– Ja, det är ganska klart när vi håller på med neddragningar. För tillfället är vi för många. När uppsägningarna är slutförda får vi se över organisationen igen.
Men ni använder också vad som kallas extrapersonal, vad beror det på?
– Extrapersonal användas vid särskilt behov, exempelvis vid kortare frånvaro så som semester eller sjuk. Det handlar om tillfällig personal, dessa arbetar som mest 40 procent under ett kvartal.
– I nuläget har vi också haft lite extra med personal inne för bland annat kompetenshöjning för att säkerställa en bättre kvalité.
Text: Mats Wingborg
Foto: José Figueroa