”Våld mot vägvakter varje vecka”

– Varje vecka förekommer det våld och hot mot vägvakter. Ett annat stort problem är att många trafikanter håller för hög fart vilket utsätter vakterna för stora faror, säger Ulf Andersson, ombudsman vid Seko Stockholm och regionalt skyddsombud.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Vägvakter är till för att skydda de vägarbetare som utför underhåll på vägarna. Vägvakterna står ytterst och är också de som sätter upp skyddsavspärrningar. Det är med andra ord en utsatt yrkesgrupp.

– Min bild är att det ofta är andra yrkeschaufförer som oftast kör för fort och som utsätter vägvakterna för trakasserier, det vill säga taxichaufförer och andra som är stressade i sitt arbete. Betydligt mer sällan är det privatbilister som kör för fort eller blir irriterade för att trafiken är avspärrad.

Ulf Andersson (bilden) tillägger att det finns många i Sverige som klagar på dåliga vägar, men att de då också borde respektera vägunderhållet.

– Då är det ologiskt att först gnälla på att vägarna inte är i tillräckligt bra skick för att sedan anse att vägvakterna och vägarbetarna är i vägen och att de bör flytta på sig snabbast möjligt.

Ett annat problem, enligt Ulf Andersson, är att det finns flera oseriösa företag som hyr ut vägvakter:

– För att vinna upphandlingar kan företagen lämna underbud. Lyft bort kostnaden för avspärrningar och vägvakter ut ur anbudet så att det kostar lika mycket oavsett. Många av dessa saker går ut över vägvakterna som får dåliga villkor. Många känner inte heller till sina rättigheter. Rätt ofta hittar vi studenter och pensionärer som hoppar in för att tjäna lite extra under kortare tid. Att de har rätt till reseersättning och till traktamenten, när de tvingas att jobba långt hemifrån och måste sova över på annan ort än där de bor, är något som ofta missas.

Läs mer:
Vägvakten Mohsen Haji fick knytnävsslag i ansiktet

Ofta utför vägvakterna sitt jobb på natten då det är lite trafik. Det betyder att de ofta arbetar i mörker och på tider på dygnet då de allmänna kommunikationerna inte går för högtryck.

– Hela branschen har också omstrukturerats. Tidigare var det de företag som ansvarade för vägarbetet som också skötte trafikregleringen, det vill säga beläggningslagen satte upp skyltar, avspärrningar och även stod som flaggvakt, detta innebar extra långa arbetspass med stora risker med trötta hjärnor. Men under de senaste decennierna har det vuxit fram en ny bransch som specialiserat sig på att tillhandahålla vägvakter. Detta skapar också förutsättningar för att få en bättre ordning. Kunskaperna om arbetets karaktär har ökat. Men problemet är de oseriösa aktörerna, menar Ulf Andersson.

Ulf Andersson säger att ett särskilt viktigt krav är att det alltid ska jobba åtminstone tre vakter tillsammans.

– Om det bara är två vakter är det omöjligt att byta av varandra. Då går det inte heller att ta rast. Även ett enkelt toalettbesök skapar problem. Men jobbar man i en grupp med tre vakter går det att byta av varandra. Men det är ju en av sakerna som vi fokuserat på och ser en klar förbättring mot för några år sedan.

Text: Mats Wingborg
Foto: José Figueroa

Andra läser

Nyheter

”Därför har vi rätt i striden om tågvärdarna”

Rainer Andersson, ordförande i Seko Pendelklubben, är en frontfigur i kampen för att tågvärdarna på pendeltågen ska behållas. Det är också en stor fråga i valet, eftersom både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hävdar att tågvärdarna ska behållas medan den styrande majoriteten i Regionen, det vill säga M-L-KD-C-MP, har godkänt att de ska tas bort. Första Linjen ställer frågor till Rainer Andersson för att komma under ytan och förstå hur resonemangen går.

Krönika

Stefan Pagliarini: Marknaden – vår tids religion

Det råder i dagens Sverige en närmast religiös övertro på marknaden. Istället för att driva verksamheten själva hyr stat, kommun och landsting ut den till mer eller mindre seriösa aktörer vars enda syfte är att fylla den egna kassakistan.