Hot om neddragningar av tågvärdar på Saltsjöbanan

Sedan tidigare är tågvärdarna på Saltsjöbanan avskaffade på sträckan mellan Igelboda och Solsidan. Men det är uppenbart att arbetsgivaren, Arriva, vill fortsätta avvecklingen av tågvärdarna.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

– Just nu sker en riskanalys för att undersöka om tågvärdarna kan tas på bort på tvåvagnarståg efter klockan 22.00. Det riskerar att bli nästa steg i avvecklingen av tågvärdarna, säger Per-Olof Karis, nyvald ordförande i Lokalbaneklubben som organiserar anställda på Saltsjöbanan och Tvärbanan.

Neddragningen av antalet tågvärdar har blivit möjlig på grund av förändringar i de så kallade trafikinstruktionerna. Dessa beslutas av SL och ligger till grund för upphandlingar. Tidigare fanns ett uttryckligt krav på att det skulle finnas tågvärdar (konduktörer) på bland annat Saltsjöbanan. Nu har den skrivningen luckrats upp och operatören har fått större makt att själv besluta om det finns behov av tågvärdar. Det är knappast någon hemlighet att det har varit operatörerna som tryckt på för att få igenom förändringen.

Läs mer:
Manifestation till försvar för tågvärdarna

– Men det är helt galet tänkt. Den riskanalys som genomförs handlar om korta tåg som går sent på kvällarna. Just på de tågen är risk för stök särskilt stor. Att ta bort tågvärdarna kommer leda till ökad otrygghet för passagerna, men också för människor som bor i bostadsområden efter banan.

Det är dock högst en handfull tågvärdar som skulle påverkas av neddragningen på korta tåg sent på kvällarna, men Per-Olof Karis är orolig för att detta bara är ett steg i en fortsatt avveckling av tågvärdar.

– Hittills har vi sett hur man försöker smyga igenom förändringen. Det ska inte vara några radikala brott som skapar stora protester. Men risken är att neddragningarna fortsätter. Strategin verkar just vara att driva igenom förändringarna successivt. I värsta fall slutar det med att tågvärdarna avvecklas helt. De ändrade trafikinstruktionerna öppnar för att det är möjligt. Då kommer vi också att få en drastisk försämring av tryggheten. Även tågförarna skulle påverkas negativt av ett ökat ensamarbete. Det innebär exempelvis att det blir svårt för en ensam tågförare att klara en nödutrymning. Det blir också svårt för föraren att lämna förarhytten vid en olycka, det finns inte heller kameror ombord på tågen.

Läs mer:
“Rösta inte på de partier som beslutat om att avskaffa tågvärdarna!”

Om neddragningarna fortsätter kommer det också att handla om betydligt fler personer.

– Hur många som skulle bli av med jobbet beror på hur verksamheten organiseras i övrigt. Men förmodligen skulle det handla om cirka 25 personer, säger Per-Olof Karis.

Text: Mats Wingborg
Foto: Wisefly/Flickr

Andra läser

Tågvärdarna

Ta tillbaka tågvärdarna

Seko tunnelbanan har antagit ett uttalande till stöd för ordförande och vice ordförande på Pendelklubben som båda blivit uppsagda.