Förslag om att stationsvärdarna ska öppna och stänga stationer

I och med avvecklingen av tågvärdar består Pendelklubben numera nästan enbart av medlemmar som jobbar som stationsvärdar. Nu riskerar även den gruppen att få försämrade villkor. Ett förslag är att stationsvärdarna ska öppna och stänga pendeltågsstationerna. Idag sköts den uppgiften av väktare.

Dela artikeln

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

I Sekos lokaler på Barnhusgatan har klubben träffats för att diskutera förslaget. Motståndet är stort.

– Det är inte vårt jobb att utföra väktarnas uppgifter, att larma på och av och öppna och stänga stationerna. Vårt arbete är att sälja biljetter och ge information, säger en av deltagarna.

Flera deltagare vid mötet menar att förslaget skulle leda till att stationsvärdarnas jobb blir mer otrygga.

– Vi hanterar kontanter. Försvinner väktarna och vi blir tvungna att lämna biljettluckan då ökar vår utsatthet.

Vice ordförande i klubben, Rainer Andersson, konstaterar att det handlar om att spara pengar och att man låter sparbetingen gå ut över både de anställda och resenärernas säkerhet.

– Dessutom har det inte gjorts någon riskanalys.

Text & foto: Mats Wingborg

Andra läser

lokförare

”Loss of license” är nu på plats

För att få köra tåg inom spårtrafiken krävs att man är säkerhetsklassificerad och har licens, men en utbildad och godkänd förare kan råka ut för en olycka eller få en sjukdom som gör att licensen ryker. Då är det inte länge möjligt att arbeta som förare och det finns en risk att jobbet går förlorat.

Telekom

”Förlorade jobben för att de ansågs vara en säkerhetsrisk”

Under de tre senaste månaderna har tre Seko-medlemmar som arbetat inom Telekom i Stockholmsregionen blivit av med sina jobb efter att arbetsgivaren gjort säkerhetsbedömningar.
– Rättsosäkerheten är stor, säger Karolina Hansen, ombudsman på Seko Stockholm inom Telekom och Energi.